Itt a nyár! Hozd rendbe magad!

Aki egész éven át íróasztal mellett görnyed, szeme romlik az estébe nyúló számítógépes munkától, s ettől már nemcsak a feje fáj, de a sok gépeléstől a keze is zsibbad, sajog, annál itt az idő, hogy felpattanjon, saját magát végre előtérbe helyezze! Töltsön nyáron minél több időt kikapcsolódással, a munkából eredő ártalmak gyógyításával!

Miért fáj a kezem?

Azok a panaszaink, melyek összefüggésbe hozhatók a munkavégzéssel, foglalkozási ártalomnak tekinthetők. Ilyen például ülő foglalkozásúaknál a derék- vagy hátfájás, illetve a számítógéppel dolgozókat, fodrászokat, kozmetikusokat, varrónőket, masszőröket, tehát a kezüket intenzíven használókat gyakran érintő, ún. kéztőalagút szindróma is.

Utóbbi hátterében az ujjakat hajlító inak környezetének a gyulladása áll. A csuklónál lévő középideg (nervus medianus) a monoton munka miatt túlerőltetett – s emiatt gyulladásban lévő – inak és csontok alkotta C-alakú járatban fut, ahol a kialakult ödéma miatt túlzott nyomás nehezedik rá.

Tünetként ez az ujjak (főként a hüvelyk/mutató/középső ujj) éjjeli zsibbadását, égő fájdalmát, gyengeségérzést, esetleg érzéskiesést eredményezhet.

A panaszok főként a 45–64 éves kor köz öt ti hölgyeket érintik.

Tippek a panaszok enyhítésére:

  • helyezze úgy a billentyűzetet, hogy csuklója egyenes legyen;
  • pihentesse, nyújtsa ki és mozgassa meg ujjait rendszeresen a munka során;
  • alvás közben ne hajlítsa be, helyezze el egyenesen a csuklóját!

A kezelés során első a gyulladáscsökkentés, az ödéma megszűntetése, a fájdalom csillapítása megfelelő készítményekkel, kenőccsel, pakolásokkal. Műtétre csak végső esetben kerül sor. A gyógyulást lágylézer kezeléssel is gyorsíthatjuk. Ezt követően a kiújulás speciális gyógytornával megelőzhető.

Dr. Páll Zoltán
sebész, traumatológus főorvos
FájdalomKözpont

Védd a szemed!

Nem egyszerű feladat a szem öregedésének megelőzése napi 8-10 óra irodai munka mellett, amikor egész nap mereven, egy helyre, azonos távolságra fókuszálunk, s a monitor esetleges sugárzása is károsíthatja szemünket.

Persze vannak már modern, szemkímélő monitorok és monitorhoz használt védőszemüvegek is, de az is fontos, hogy a monitor szemünktől kb. 60–65 cm-re legyen, és enyhén lefelé nézzünk, ez a nyaknak és szemnek kényelmesebb.

Tartsunk óránként rövid szünetet, álljunk fel, mozogjunk, s közben szemünket felváltva közelre, majd távolra fókuszálva tornáztassuk.

Pihentessük szemünket! Hétvégén, szabadság és nyaralás alatt véletlenül se üljünk számítógép elé!

Töltekezzünk fel szemvédő vitaminokkal (A, C, E), fogyasszunk sok béta-karotin tartalmú sárgarépát, sütőtököt, leveles zöldségeket, Omega-3 zsírsavakat tartalmazó tengeri halakat, magas antioxidáns tartalmú bogyós gyümölcsöket, de a lencsében lévő cink és a káposztában levő lutein is jótékony hatású.

Gondoskodjunk a kellő folyadékpótlásról és soha ne feledjük otthon megfelelő UV-védelmet biztosító napszemüvegünket, melyre még fátyolfelhős, szórt napfényben is szükségünk lehet!

Dr. Nagy Mária
szemész szakorvos
oxygenmedical.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk