Fiatalodjunk!

Anti aging nyomelemekkel, antioxidánsokkal

Mindennapi életünk során a stressz, a szennyezett levegő és a különböző vegyszerek is a sejteket károsító, öregedést gyorsító szabad gyökök fokozott termelődéséhez vezetnek. Számos ásványi anyag és nyomelem azonban nemcsak az anyagcserét, de még agyunk működését is befolyásolja. Lássuk, milyen öregedést gátló hatással bírnak egyes nyomelemek.

Az ún. oxidatív stressz, vagyis szervezetünkben a szabad gyökök képződésének folyamata, annak sejtkárosító hatása a szervezet teljes egészét érinti, de az egyes szervekben különböző elváltozásokat okozhat. Ilyenek például a szívproblémák, a bőrgyulladások, agyi területen a stroke, a tüdőben az asztma, de ide tartozhat a diabétesz vagy a daganatos elváltozások is. A szabad gyökök ellen az antioxidánsok nyújtanak védelmet.

A C- és E-vitamin mellett a szelén is kiváló antioxidáns, melynek hatását Prof. Margaret Rayman vizsgálta. Kutatásában igazolta, hogy szelénhiányos területeken gyakoribb a daganatos megbetegedések előfordulása. Ahol jobb a szelénellátottság – például Japánban –, ott magasabb az átlagéletkor is , de az öregedés késleletése mellett agyműködést serkentő hatása is ismert.

A kutatók mintegy 30 éve tudják, hogy a szelén véd a daganatos betegségek, bizonyos pajzsmirigy- és szívbetegségek, az ízületi gyulladás és a gyorsabb öregedés ellen. Szelén hiányában és az enzim működészavara esetén szívizomgyulladás is kialakulhat.

Intenzív kutatásokat folytatnak a szelénnek a bőr öregedését, a szervezet öregedési folyamatait lassító hatásáról. A vizsgálatok szerint a szelén javítja az immunrendszer működését is. Nem véletlen, hogy az olyan fertőző betegségek, mint az AIDS, az ebola, illetve az influenzajárványok, a Föld szelénhiányos területeiről, például Kongóból, illetve Kínából indulnak ki.

Természetes szelénforrásaink: búzacsíra, zabpehely, barna rizs, narancslé.

A vas néhány baktérium kivételével, minden élő szervezet számára alapvető fontosságú elem. Legfontosabb formája a vér oxigénszállító fehérjéje, a hemoglobin. A szervezet a bakteriális fertőzések elleni küzdelemben vasat raktároz el a sejtekben, így a kórokozók nem férnek hozzá. A Pennsylvania Egyetemen végzett klinikai vizsgálatban fiatal nőknek (akik nem szenvedtek vashiányos vérszegénységben) kiegészítőként vasat adtak, s kimutatták, hogy egyeránt javult a figyelmük, a rövid és hosszú távú memóriájuk, valamint a kognitív funkciójuk. Vasban gazdag élelmiszerek: búzacsíra, lencse, kaviár, sörélesztő, spenót és sóska.

A króm olyan mikrotápanyag, amely csökkenti az inzulinrezisztenciát, így jótékonyan hat a cukorbetegségre. Alacsony szintje viszont szerepet játszhat bizonyos szívbetegségek kialakulásában, és a kognitív funkciók romlásában.

Étrendünk nem tartalmaz elegendő krómot, ráadásul főzéskor az ételek krómtartalma tovább csökken. Ráadásul a szénhidrátban gazdag étrend és a stressz is kiüríti a szervezet krómraktárait. Mennyisége az életkorral csökken , ezért idősebbeknél és cukorbetegeknél szükség lenne krómpótlásra. Ennek hatására már néhány hét múlva javul a vércukorszint, csökken a nassolás iránti vágy, hatékonyabb a fogyókúra, és megszűnik a cukorbetegeknél tapasztalható fáradtság. Természetes krómforrások: sörélesztő, gombák, brokkoli, bizonyos növényi magvak.

A cink az egyik legfontosabb antioxidáns, a szuperoxid-dizmutáz alkotóeleme, javítja a kóros szénhidrát-anyagcserét, hozzájárul az immunrendszer optimális működéséhez.

A fenti antioxidánsok, nyomelemek hiánya esetén érdemes a pótlást mielőbb megkezdeni, mert tartós hiányuk nemcsak gyorsabb öregedést eredményez, hanem már fiatalon is tartós, esetleg maradandó károsodásokhoz vezethet.

Dr. Kökény Zoltán
sebész adjunktus
korkontrolltarsasag.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk