Védd a szíved testmozgással!

Akik évtizedeken át mozgásszegény életmódot folytatnak, elmulasztják annak lehetőségét, hogy szív- és érrendszerük hosszú távú egészségét fizikai aktivitással segítsék. Erre hívja fel a figyelmet az utóbbi időben készült két tanulmány.

Kevesebb ülés, több mozgás!

A vizsgálatok szerint, ha napi egy órával csökkentenénk az ücsörgéssel töltött időt, kb. 26%-kal mérsékelnénk a szívbetegségek kockázatát. Önmagában az ülő életmódot (amit nevezhetünk pihenésnek is), önálló rizikófaktornak tekinthetjük tehát.

Azoknál, akik olyan könnyű mozgásokat végeznek, mint a séta vagy a kertészkedés, 42%-kal csökkenhet a szívinfarktus és a koszorúér-elzáródás rizikója az inaktív életmódot folytatókhoz képest.

Miben segít a sport?

Rugalmasabbá teszi az ereket Az életkorral az artériák fala megvastagszik, rugalmatlanná válik, emiatt megnő a perifériás ellenállás, ami vérnyomás-emelkedéssel jár együtt. Éveink számával tehát sajnos nő a magasvérnyomás-betegség, s az ennek talaján kialakuló infarktus és stroke esélye is.

A testedzés viszont növeli az erek rugalmasságáért felelős nitrogén-monoxid szintáz nevű enzim mennyiségét és aktivitását, így segíti a vérnyomás rendezését.

 

Normalizálja a koleszterinszintet 40-50 éves kor felett általában nő a triglicerid és az LDL („káros”) koleszterinszint, de nem változik a HDL („jó”) koleszterin mennyisége. Rendszeres testmozgás hatására épp ellenkező változások következnek be: a triglicerid és az LDL szintje csökken, a HDL-é pedig nő.

Javítja a szív teljesítményét A szív nagysága nő, teljesítménye pedig romlik az életkorral, emiatt észlelhetünk kifulladást, „rendetlenkedő” szívverést, szédülést, gyengeséget. A testedzés hatására javul a szív funkciója, csökken a nyugalmi pulzus, és fizikai terhelés mellett is javulnak a vérnyomásértékek.

Az életmód is fontos!

Az egészségtudatos étrend és a mentális-pszichés fittség is számos betegség rizikóját csökkenti, illetve elősegíti a belőlük való gyógyulást. Ilyenek többek között a szív-érrendszeri betegségek, a magas vérnyomás, a 2-es típusú cukorbetegség, a zsíranyagcsere zavarai és egyes daganatos betegségek.

A rendszeres testedzés ugyancsak csökkenti a demencia, az Alzheimer-kór kockázatát, illetve a szorongást és más hangulatzavart. Segít a fogyásban, a normál testsúly megtartásában, a csontok egészségének megőrzésében, ráadásul kedvezően hat a hangulatra, a lelki állapotra is.

Dr. Vernes Réka
háziorvos, hipertonológus, sportorvos
kardiokozpont.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk