Ájurvédával a stressz ellen

//

Számos statisztika szerint az egészségkárosító tényezők között – főként az ún. „fejlett” országokban – vezető helyet foglal el a stressz. Mit tanácsol az ájurvéda évezredes bölcsessége a stressz kezelésére és szervezetünk egészséges egyensúlyának helyreállítására?

Ájurvédával a stressz ellen

Mi a stressz?

Az ájurvéda, India évezredes gyógytudománya az emberi lényt a test, elme és lélek összetett egységeként vizsgálja. Az élőlény folyamatos kapcsolatban és kölcsönhatásban van a környezetével, lényének minden szintjén. E kölcsönhatás során számos olyan befolyás éri, amelyeket a modern tudomány stresszornak nevez. E hatások közös jellemzője, hogy felborítják a szervezet egészséges egyensúlyát.

A stresszorok közül külső tényezőnek tekinthetjük például a munkahelyi nyomást, a pénzügyi nehézségeket, a kényelmetlen otthont, a diszharmonikus családi kapcsolatokat vagy éppen a zavaró rokonokat. Belső tényező lehet többek között az alváshiány, a rossz táplálkozás, az alacsony önértékelés, vagy a pesszimista látásmód. Ha az ember nem képes megfelelően kezelni ezeket a hatásokat, a stressz összeadódik, és olyan betegségek kiváltója lehet, mint a krónikus fáradtság, a magas vérnyomás, a cukorbetegség, a depresszió vagy más negatív mentális állapotok.

A stresszreakció

Szervezetünk ösztönösen próbál védekezni a stressz ellen, de ha a stresszorok mértéke meghaladja azt a szintet, amivel az amúgy is zavarokkal küszködő szervezetünk szembe tud szállni, akkor a pszichés és szomatikus betegségek egész sora vár ránk. A stresszt vészhelyzetként érzékeljük, ami egy csapásra idegrendszerünk feszült, készenléti állapotát idézi elő, így az endokrin rendszer adrenalint fecskendez vérünkbe. Ez viszont fokozza szimpatikus idegrendszerünk működését, gyorsul az alapanyagcsere, növekszik a pulzus és a vérnyomás. A szervezet energiát von el az emésztési és metabolikus folyamatoktól, a pihenés, az alvás is zavart szenved. Ahhoz, hogy eldönthessük, mi magunk is ki vagyunk-e téve az egészséget károsító stressznek, tekintsük át a 28. oldalon található Stressz-teszt szempontjait.

Stresszkezelés

A meditáció és a jóga természetesen vezető stresszoldó módszernek számít. A jógában különösen az eke-pozíció, a légző gyakorlatok, valamint a savászanában, azaz „hullapózban” végzett relaxáció ajánlható. Az ájurvédikus masszázs kifejezetten kedvező hatású, mivel nyugtatja az idegrendszert és az azt irányító váta, azaz levegő-elemet. A siródhara kezelés során a páciens homlokára vékony sugárban meleg szezámolajat csurgatnak (lásd képünkön), ami szintén kiválóan relaxálja a központi idegrendszert. Az ájurvéda kiterjedt méregtelenítési terápiái ugyancsak hasznosak a stressz kiküszöbölésében.

További hasznos tanácsok:

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!