Dietetika

A súlyfelesleggel, inzulinrezisztenciával, esetleg cukorbetegséggel küzdők, illetve általában az egészséges életmódra és étkezésre törekvők érthető igénye, hogy nem szeretnének kimaradni az ünnepi finomságokból. Ők is szeretnének ízletes fogásokat enni, sőt még nassolni is. Lássuk, hogyan tudjuk egészségesebbé tenni az ünnepi menüt!
Az ünnepek közeledtével komoly fejtörést okozhat megtalálni az ideális ajándékot szeretteinknek. Még a családtagok, közeli rokonok, barátok esetében sem lehetünk biztosak abban, mire vágyik, minek örülne igazán a másik. Létezik egyáltalán ideális ajándék?
Az ünnepek alatt sokan úgy gondolják, itt a büntetlen evés-ivás szezonja. Emiatt aztán jóval többet mutat a mérleg, ráadásul gyakran emésztési panaszok, gyomorrontás is jelentkezhet. Hogyan kerülhetjük el a jelentős súlygyarapodást és az ünnepi rosszulléteket? Akár több kilót is hízhatunk!
A pajzsmirigy-alulműködése hazánkban igen sok embert érint. A téli ünnepek kapcsán közülük sokakat aggaszt: hogyan ne hízzanak el, és vajon tudnak-e majd ellenállni a szépen terített asztal mellett a számtalan finomságnak. Anyagcseréjük lassulása mellett ugyanis az étvágyuk sajnos nem csökken! Érdemes ezért tudniuk, hogy maga az étrend is hat a pajzsmirigy működésére, lássuk, hogyan!
A téli időszak és az ünnepek során talán népszerűtlen dolog az elhízásról beszélni, amikor a finomságok bőségesebb kínálatából az átlagosnál jóval többet és gyakrabban eszünk. Ám cikkünkből kiderül, hogy az elhízás gyakran nem falánkság kérdése, sőt a dolog ennél bonyolultabb.
A napjainkban jellemző ülőmunka, alacsony folyadékfogyasztás, rostszegény étrend sok kellemetlen panasz megjelenéséhez vezethet. A rostokban gazdag táplálkozás ugyanakkor hatékonyan segít megelőzni és kezelni a már kialakult emésztőrendszeri és egyéb panaszokat is.
Évtizedekig abban a tévhitben éltünk, hogy a túlzott kalóriabevitel az elhízás oka, de ezt az elméletet már régen megcáfolták. Számos vizsgálat mutatja, hogy az elhízás valójában hormonális okokra vezethető vissza: melyben főként az inzulin, kisebb mértékben pedig a kortizol játszik szerepet. Így feltételezhető, hogy az inzulinszint emelkedése tartós súlygyarapodáshoz vezet, míg csökkentése ellentétes hatást vált ki. És itt kerülnek be a képbe a szénhidrátok!
A hűvösebb idő beállta után általában nagyobb mennyiségű, magasabb kalóriatartalmú táplálékot fogyasztunk, és ezzel párhuzamosan még az átlagosnál is kevesebbet mozgunk, mert a hideg, szeles idő elveszi kedvünket a kocogástól, egyéb sporttól. Ennek eredménye a felesleges kilók mellett a fáradtság, rossz hangulat, energiahiány, változó közérzet és az emésztési panaszok.
Az epekőbetegség újkori probléma, gyakorisága évről évre nő – az epehólyag eltávolítása pedig szokványos rutinműtét, mely szintén tömeges méreteket ölt. Valami gond lehet a táplálkozásunkkal? Vajon javul vagy romlik az epekőhelyzet az alacsony szénhidrát- és magas zsírtartalmú étrendtől?
Az évszázados szokások (másrészt a higiéniai hiányosságok) miatt befőzéskor régen nagy adag cukrot és különféle tartósítószereket adtak a befőtthöz, melyekről ma már tudjuk, hogy közel sem egészségesek. Lehet ugyanakkor cukor és vegyszerek nélkül is jól elálló, sokkal egészségesebb, mentes befőtteket készíteni! Lássuk, hogyan!
Manapság „divattá” vált a MENTES étkezés, sokan esnek abba a tévedésbe, hogy a fogyás reményében választják ezeket az ételeket, melyek valójában főként ételallergia vagy ételintolerancia esetében lennének indokoltak.
Az utazás, a nyaralás alapvetően a gondtalan pihenésről és a vele járó gasztronómiai élvezetekről szól, kivéve azoknak, akik valamilyen ok – például cukorbetegség, inzulinrezisztencia, táplálékallergia vagy túlsúly, fogyókúra – miatt diétázni kényszerülnek. Íme néhány tanács, hogy mit csomagoljunk az utazásra és mit együnk a nyaralás során.
A szép nyári idő végre alkalmat teremt a hangulatos, szabadtéri családi, baráti találkozókra, a közös kerti sütögetésre, grillezésre – igaz ugyan, hogy ilyenkor a társaságban gyakran sokféle étkezési igényt kell egyszerre kielégíteni, és sokféle szempontot figyelembe venni, hogy mindenki elégedett legyen.
A nyári időszakban különösen sok csábításnak kell ellenállni hisztaminintolerancia esetén. Itt a friss gyümölcsök, zöldségek és a nyári grillezés szezonja, ráadásul jólesne egy pohár frissítő ital is!
Amennyiben az élet első 1000 napjában – már a fogantatás pillanatától – megfelelő tápanyagokhoz jutna a baba, nemcsak az alultápláltság, de számos felnőttkori népbetegség – például az elhízás, a cukorbetegség és a szív-érrendszeri betegségek – is megelőzhetők lennének!
A manióka gyökeréből kivont lisztet tápiókának nevezik. Ezt a különleges keményítőt főként egészséges sütemények – édesekhez és sósakhoz – készítéséhez ajánljuk.
A modern kor emberének élete felgyorsult, emésztése pedig lelassult. Rengetegen küzdenek emésztési zavarokkal, amelyekért gyakran a helytelen táplálkozás és a mozgásszegény életmód okolható. Mondhatnánk, hogy „ugyan, legalább kevesebbszer kell kimenni”, és közben – főként fiatalabb korban – hajlamosak vagyunk megfeledkezni a járulékos veszteségekről, melyeknek elkerülésével a későbbiekben nagyobb bosszúságoktól kímélhetnénk meg magunkat.
Nehéz helyzetben van, aki édesszájú, de kerülnie kell a cukortartalmú finomságokat, mert például cukorbeteg, esetleg valamilyen más betegsége van (pl. daganatos), talán hízásra hajlamos vagy „csupán” egészséges életmódra törekszik. Az alábbi összefoglaló alapján talán mindenki könnyebben talál számára megfelelő, egészségesebb variánsokat.
Aki tapasztalta már, milyen elemi erővel tud rátörni az emberre a cukor és a szénhidrát utáni vágy, tudja, milyen nehéz ezt kontrolálni. Íme néhány ötlet a sikeres leküzdési stratégiához!
Végül is nem vagy beteg! Mégis valami nincs rendben… De mi? Nincs időd, hogy észrevedd szervezeted jelzéseit, hogy egyre nehezebben birkózik meg a felhalmozódott mérgekkel? Kérlek, jelöld meg a felsorolt panaszok közül azt, ami Rád is igaz!
A hideg téli hónapok alatt általában nagyobb mennyiségű, magasabb kalóriatartalmú táplálékot fogyasztottunk, pedig a fűtött helyiségekbe zárva még az átlagosnál is kevesebbet mozogtunk. Ennek eredménye lehet a felesleges kilók mellett a fáradtság, rossz hangulat, energiahiány, változó közérzet és az emésztési panaszok. Ideje cselekednünk, ha húsvétra már jó formában szeretnénk lenni!
Talán furcsán hangzik, de szervezetünk fizikailag, mentálisan és energetikailag egyaránt szennyeződik. Korábban, bizonyos rituálékat, vallási előírásokat követve, az emberek életének természetes része volt az időnkénti böjt, a testi-lelki megtisztulás. Erre ma már nincs is szükség?
A téli ünnepi lakomák, a kiadósabb étkezéshez társuló mozgásszegény életmód következménye jó pár plusz kiló lehet, melytől a tavasz közeledtével, gyors fogyókúrával próbálunk megszabadulni. Sokan azonban alig esznek, mégis híznak, s még szigorú diétát követően sem mutat kevesebbet a mérleg. Mit tegyünk ilyen esetben?
A fogyókúra kortól függetlenül a legnépszerűbb témakörök közé tartozik a tél végi, kora tavaszi időszakban. Az áhított fogyásnak elsősorban kétségtelenül esztétikai okai vannak, hiszen sokan szeretnék elérni a vágyott karcsúságot, mire búcsút mondanak a vastag, téli ruháknak.
Nemcsak a diabéteszt, hanem az azt megelőző állapotot is komolyan kell venni, mivel kezelés nélkül rövid időn belül 2-es típusú cukorbetegséggé alakulhat. Idejében végzett életmódváltással viszont nagy eséllyel elkerülhetjük az élethosszig tartó gyógyszeres vagy inzulinos terápiát.
A lépten-nyomon felbukkanó kínai büfék és giroszozók az utóbbi évtizedekben világszerte nagy népszerűségre tettek szert annak ellenére, hogy csak „nyomokban” tartalmazzák mindazt, ami olyan varázslatos a keleti gasztronómiában. „Kóstoljunk” bele most közösen pár különlegességbe!
Ételallergia, ételérzékenység – ezek a diagnózisok jócskán megváltoztatják az érintett és családja életét is. Mostantól nem eheti ugyanazt, mint a többiek, problémás személlyé válik az összes családi és baráti rendezvényen, ünnepségen. Neki külön kell főzni vagy az egész család áttér a „mentes” étkezésre. Nagy kérdés, hogy fognak-e a jövőben is finomakat enni?
Az ünnepi időszakot nehéz megúszni kiadós étkezések és gyakori „nassolás” nélkül. Ha már egész évben törekszünk az egészséges életmódra, a tudatos étkezésre, talán nem riasztjuk el a családot, a rokonokat, ha az ünnepi finomságok is reformszemléletben készülnek.
Elérkezünk lassan az év végéhez, mostanra mindenki előásta a melegebb holmikat a szekrény aljából és nosztalgiával vegyes várakozással tekint az ünnepekre. Már-már érezzük a forralt bor ízét, illatát, és amikor épp beleharapnánk a lelki szemeink elé beúszó tökéletes bejgliszeletbe, hirtelen hiányérzetünk támad: elfogyott a dió!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!