Fókuszban

Napjainkban a stressz elől igen nehéz elmenekülni. Ki így, ki úgy próbálkozik, és biztos benne, hogy legalábbi a nyári szabadságát nyugodtan töltheti, majd a strandon felbosszantja magát, hogy milyen drága lett a lángos vagy halálra idegesíti a közelében szünet nélkül, hangosan horkoló napfürdőző.
Az erősebbik nem tagjai rendszerint nem szívesen beszélnek egészségügyi gondjaikról, ahogy az őket érő hétköznapi stresszről sem, úgy a férfiasság terén elszenvedett kudarcokról sem.
Sokan krónikus stresszben élünk, melynek eredményeként megemelkedik az adrenalin és kortizol hormonszintünk – utóbbi magas szintje negatívan hat a pajzsmirigyműködésre is. Stressz hatására ugyanis esik a pajzsmirigyhormonok szintje, pedig a stresszes helyzetekben éppen hogy több pajzsmirigyhormonra lenne szükségünk.
A mellkasi fájdalom és szorítás érzése igen ijesztő lehet annak, aki megtapasztalja, különösen, ha nem tudja, hogy stressz, pánikszindróma vagy szívprobléma okozza-e a panaszt. Nagyon fontos tehát különbséget tennünk az egyes tünetek között.
Napjainkban az elhízást és a mozgásszegény életmódot megelőzve a stressz bizonyult a szív-érrendszeri betegségek legerősebb rizikófaktorának. Egy nemrég készült kutatásban – érdekes módon – a nők, és közülük is a fiatalabbak vallották magukat nagyobb arányban stresszesnek.
Ahogy a számítógépnek van memóriája, melynek segítségével végzi a feladatait, hasonló módon működik az emberi elme is: az embernek van valamennyi energiája, figyelme arra, hogy működtesse az életét, végezze a feladatait.
Sokan azonnal ennivaló után nyúlnak, ha szomorúak, ha haragosak vagy ha nem tudják kezelni a rájuk zúduló stresszt. Szerencsére van kiút a stresszevésből, ám ehhez nem az evési szokásokon, hanem a stresszkezelés mikéntjén kell változtatni.
Napjaink egyre gyorsuló élettempója, a fokozódó követelmények, sokak számára folyamatos stresszt jelentenek. Mindez hosszabb távon nemcsak betegségek kialakulásához, hanem sejtjeink gyorsabb öregedéséhez is vezet. A folyamat azonban gátolható, hiszen bizonyított tény, hogy az életmódváltás jótékony hatása a sejtek és a gének szintjén is tetten érhető!
A tavaszi-nyári időszakra általában magasabb fokú szexuális aktivitás jellemző. Amennyiben csökken a libidó, elsőként a túlterheltségre, fáradtságra, a stresszes, gondokkal teli hétköznapokra fogjuk, kevésbé merül fel valamilyen egészségi probléma gyanúja, csak akkor gondolunk erre, amikor a helyzet a nyári szabadság, a hosszabb pihenés alatt sem változik.
Fáradtság, fásultság, enerváltság: sajnos sokak számára – korosztálytól függetlenül – ismerősen csengenek ezek a fogalmak. Így élni mindennapjainkat nem egyszerű: e tényezők hátráltatnak bennünket mindennapi teendőink elvégzésében, ráadásul kedvünket, hozzáállásunkat is jelentősen befolyásolják. Nem csoda tehát, hogy a fáradtság „ellenszerének” kutatása (laikus és tudományos körökben egyaránt) a fontos és népszerű témák közé tartozik.
Egy családi nyaralás annál komolyabb előkészületeket igényel, minél többen, minél távolabbra és minél hosszabb időre megyünk. Minél kevesebb fontos dolgot hagyunk otthon, annál felhőtlenebb lesz a pihenés.
Hacsak nem otthon töltjük a nyarat, mindenképp el kell jutnunk valamilyen közlekedési eszközzel a vakáció helyszínére. Ez egyeseknek élmény, másoknak viszont megpróbáltatás. Íme néhány egyszerű tanács az ún. „utazási betegség” megelőzésére!
Amennyiben vízparti nyaralást tervezünk gyerekekkel, egészen más dolgokra kell felkészülnünk, mintha a hegyekben táboroznánk, kirándulnánk. Lássuk, mi mindenre kell figyelnünk, hogy a vakáció felhőtlen és kellemetlenségektől mentes legyen!
Másoknak lehetnek gondjaik a teherbe eséssel, de velem ilyen nem történhet! – a legtöbb nő így gondolkodik, ám sajnos, igen sokan tévednek. A gyermekáldás napjainkban egyre több párnak csak orvosi segítséggel, beavatkozással sikerül, ráadásul ma Magyarországon minden 4. terhesség vetéléssel végződik. Ha a várandósság már hosszabb ideje nem jön létre, a nők többsége „bepánikol”, ami tovább rontja a helyzetet, hiszen épp kiegyensúlyozottságra, nyugalomra és tervszerű felkészülésre lenne szükség.
Az inzulinrezisztencia napjainkban sok nőt érint, tünetei között szerepel a túlsúly, fokozott szőrösödés, aknék, meddőség és a menstruációs zavarok. A javasolt „hármas kezelés” (diéta, mozgás, gyógyszer) sokaknál mégsem eredményes, mivel az IR-hez gyakran más hormonális zavarok is társulnak.
Akár szeretne teherbe esni, akár nem, fontos, hogy mindenképp vizsgáltassa ki magát, ha a ciklusa eltér a normálistól, mert akár súlyos betegséget is jelezhet!
A pajzsmirigy pillangó alakú kis szerv, melynek hormonjai (T3, T4) szinte az egész szervezet működésére hatással vannak. Befolyásolják többek között az anyagcserét, az endokrin rendszert, és működészavaruk többféle betegség, rendellenesség – így akár meddőség, vetélés – okozója is lehet.
Az utóbbi évtizedekben ugrásszerűen emelkedik az allergiás betegek száma. Ez a probléma már a magyar lakosság harmadát érinti. Azokban a családokban, ahol bármilyen allergiás betegség előfordult már, ott gyermekvállalásnál a megelőzéssel kapcsolatos teendők nem a születéstől, hanem a már fogantatástól kezdődnek.
Az anyukák többsége aggódva figyeli, eleget eszik-e, megfelelően gyarapodik-e a baba. Csecsemőkorban gyakori panasz a hasfájás, az étkezések utáni „bukás”, illetve a nagyobb mennyiségű nyálzás is, melynek többféle oka lehet.
Január második felében egy fertőzőképesebb, még gyorsabban terjedő új Omicron variáns – BA.2 – megjelenését jelentették legalább 40 országból. A legtöbb helyen a COVID-fertőzéseknek még csak kis hányadát okozta az új variáns, a kivételt Dánia képezi, ahol a becslések szerint a részaránya már 50-80%-os.
Mivel az Omicron „végigrohant” az egész országon, szinte „beoltotta” a maradék lakosságot, az oltatlanokat is. Nemcsak a vírus változott meg, hanem az emberek immunitása is elért egy bizonyos szintet, bár ez még nem a nyájimmunitás.
E fontos kérdésben jelenleg még a tudósok körében is több a kérdés, mint a válasz, de napjainkban is számos kutatás folyik, s a már elérhető részeredményeket igyekeznek mielőbb közreadni.
Nehéz megértenünk, miért van az, hogy egyesek a hűvös, párás időben egyik fertőzésből a másikba esnek, míg mások a járvány és egyéb vírusok folyamatos támadásai ellenére is egészségesek? Ennek legfőbb oka, hogy egyeseknek túl gyenge, másoknak viszont stabil és erős az immunrendszere – ettől függően betegeskednek vagy makkegészségesek. Ne bízzuk a véletlenre! Mi magunk is sokat tehetünk ellenálló képességünk támogatásáért!
A téli hűvös, nyirkos időjárás beköszöntével sokan tapasztalnak fásultságot, enerváltságot, mely a mindennapok során nemcsak a hangulatunkat, hanem mentális egészségünket, teljesítőképességünket is befolyásolja. Jó lenne ilyenkor valahogy feltöltődni, energetizálódni. Vajon milyen hatóanyag ötlik az eszünkbe, ha meghalljuk azt a szót, hogy „energia”?
Se a téli hideg idő, se egy fájós térd vagy derék nem ad felmentést az egészséget védő, állóképességet fenntartó rendszeres testmozgás alól. A túl sok pihenés a fűtött szobában, a fotelben a tévé előtt ücsörgés elgyengítheti az izmokat, rontja az általános erőnlétet, az egészséget. Íme néhány jó tanács!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!