Diabetológia

A sikeres diabétesz diéta összeállításához fontos tudnunk, hogy szoros összefüggés lehet egyes élelmiszerek rosttartalma és vércukoremelő hatása között: a magasabb élelmirost-tartalmú szénhidrátforrások ugyanis kevésbé emelik meg a vércukorszintet, mint a rostszegény változatok.
A karácsonyi-szilveszteri ünnepi időszakban a legtöbb ember hajlamos elengedni magát, a szokásosnál többet enni, nassolni, hiszen nehéz ellenállni a sok finomságnak. Mindez még nagyobb kihívást jelent a cukorbetegeknek, nagyobb önfegyelmet követel tőlük, pedig a nassolásból ők is szeretnék kivenni a részüket.
Az inzulinrezisztencia, a diabétesz, a túlsúly miatti fogyókúrák vagy a gluténérzékenység és más ételintoleranciák elszenvedői jól tudják: nagyon nem mindegy, mi kerül a tányérjukra. Nem kell lemondaniuk azonban összes kedvencükről, mert bizonyos konyhai praktikákkal talán azok is egészségessé varázsolhatók!
Ha az internetet kérdezzük, biztosan! Sőt napok alatt kigyógyulhatunk belőle különféle csodaszerek segítségével! Jó hír, hogy tényleg sokat tehetünk a cukorbetegség megelőzése, s a már kialakult betegség szinten tartása érdekében is. Mindez azonban nem napok kérdése, hanem évek kitartó, következetes odafigyelésének eredménye lehet!
Egy figyelmes házigazdában joggal merül fel a kérdés: mit ehet egy cukorbeteg? Nehogy valami olyannal kínáljam, ami rosszat tesz neki… Egy fontos alapszabály, hogy cukorbeteg vendégünkre bízzuk rá, hogy miből mennyit szed, ne kínálgassuk folyamatosan, mert általában a repeta már nem fér bele a megengedett szénhidrátkeretbe.
Az inzulinrezisztenciában (IR) szenvedők gyakran küzdenek súlyfelesleggel. Sokszor épp a fogyásra való képtelenség miatt fordulnak orvoshoz, ahol a kezükbe kapják a diagnózist – mint a plusz kilók magyarázatát –, s talán még időben, hogy megfelelő terápiával megelőzhető legyen egy súlyosabb szövődmény, a 2-es típusú cukorbetegség.
Sokáig a zsír volt az ellenség, mostanság viszont egyre több táplálkozáskutató mutat vádlón a cukorra és a gabonafélékből készült finomított szénhidrátokra. Álláspontjuk szerint a szénhidrátfogyasztás lecsökkentése a kulcs az elhízás, a szívbetegség, a II-es típusú cukorbetegség és a magas vérnyomás leküzdéséhez.
Nemcsak a cukorbetegeknek, hanem az egészséges embereknek is fontos, hogy a vércukorszintjük minél egyenletesebb legyen: ne emelkedjen vagy ne süllyedjen le túl hirtelen. Mit tehetünk a vércukorszint ingadozása ellen?
A diabétesz ugyan súlyos betegség, mégsem jelenti azt, hogy le kellene mondani a sportról. Sőt a komoly szövődmények megelőzésének leghatásosabb módszere a személyre szabott étkezés mellett a tervszerűen végzett testedzés.
Az év vége összekapcsolódik a családi körben elfogyasztott többfogásos ebédekkel-vacsorákkal, a jó meleg szobában nassolással kísért beszélgetéssel. A cukorbetegeknek különösen nehezített pálya ez az időszak… Ezen próbálunk néhány gyakorlati tanáccsal segíteni.
Nemrég jelent meg a Diabetologia folyóiratban közölt kutatás, mely leegyszerűsítve azt állítja, hogy a gluténmentes étrend növeli a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát. Mindez azonban csak a rosszul összeállított, alacsony rosttartalmú GM étrend esetében lehet igaz. Lássuk a részleteket!
A 2-es típusú cukorbetegséggel küzdők az esetek többségében túlsúlyosak is, ami csak tovább rontja állapotukat, hiszen csökkenti a sejtek inzulinérzékenységét, s ezzel az alkalmazott terápia hatékonyságát is. Érdemes tehát mielőbb leadnunk a súlyfelesleget, ami sok szempontból javíthatja egészségi állapotunkat.
Metabolikus szindróma esetén a vércukorszint-emelkedésre való hajlam együtt jár a magas vérnyomással, a kóros vérzsírprofillal, és jellemző az érintettekre az inzulinrezisztencia is, melyhez még „alma típusú” elhízás is társul. Előidézője főként a nem megfelelő táplálkozás és a mozgásszegény életmód. Kialakulása lassú, fokozatos, fájdalommal nem jár, így sokan nem foglalkoznak se a megelőzéssel, se a kezeléssel.
Ha a cukorbetegek tudnák, hogy az inzulinnal és naponta elfogyasztandó szénhidrátmennyiséggel „jól beállított vércukruk” milyen valós következményekkel járhat, talán fogékonyabbak lennének a gyógyuláshoz közelebb segítő, ám lemondásokkal járó étrendváltásra.
A cukorbetegség és előállapotai, illetve a szénhidrát-anyagcsere más zavarai, például az inzulinrezisztencia sem kezelhető eredményesen az előírt étrend betartása nélkül. De miért is van szükség különleges táplálkozási elvekre, a szénhidrátbevitel korlátozására?
2018-ban május 19. volt az Európai Elhízás Elleni Nap, melynek célja az elhízással és annak következtében kialakuló betegségekkel kapcsolatos ismeretek bővítése. Az ún. „GLOBESITY” világméretű probléma: az Egészségügyi Világszervezet 2016-os adatai alapján: a súlyfelesleggel élők száma 1975 és 2016 között 3-szorosára nőtt, meghaladta az 1,9 milliárd főt. A „világrangsorban” az Amerikai Egyesült Államok, majd Mexikó és Új-Zéland után hazánk a 4. helyen áll.
Az inzulinrezisztencia előfordulása napjainkban főként a nők körében terjed rohamosan. Sokan szenvednek jellemző tüneteitől, a túlsúlytól, a menstruációs zavaroktól, a pattanásos bőrtől, esetleg a fokozott szőrnövekedéstől, sőt a késlekedő gyermekáldástól is. Kevesen tudják azonban, hogy a magasabb inzulin értékek egy sor más hormonális zavart is előidézhetnek.
Szélesebb körben ismert a cukorbetegség férfi szexuális funkciót károsító hatása, de a diabéteszes nők is gyakran válnak érintetté. A szexualitás még ma is sok tekintetben tabutémának számít, pedig egyik alapvető területe életünknek. Emiatt sajnos keveset hallunk a tartós egészségügyi problémák szexualitásra gyakorolt hatásáról. Egészséges emberek is küzdhetnek hálószobai gondokkal, krónikus betegeknél sajnos ez még gyakoribb.
Sokan úgy gondolják, amint meghallják a diagnózist, miszerint cukorbetegségben vagy inzulinrezisztenciában szenvednek, hogy örökre búcsút inthetnek a finom falatoknak, a nassolásnak. De vajon ez valóban így van?
A 2-es típusú diabétesz a jó életkörülmények terjedésével párhuzamosan járványszerűen szaporodik – már gyermekek között is. A megbetegedésre számos életmódbeli tényező is hajlamosíthat. Lássuk, melyek ezek!
A 2-es típusú cukorbetegek túlnyomó részének van súlyfeleslege, több százezer elhízott diabéteszes él hazánkban. Gyakran felmerül a kérdés, hogy valaki attól lett-e cukorbeteg, hogy túlsúlyos?
Hazánkban több mint 400 ezer cukorbeteg nő él, számuk folyamatosan emelkedik. Ráadásul a betegség egyre több fiatal nőt érint: a statisztikák szerint öt diabéteszes nő közül kettő még termékeny korú. Szintén a nőket érintő súlyos tény, hogy hétből egy születés terhességi cukorbetegséggel társul, és a terhesség során jelentkező cukorbetegség esetén a nők mintegy felénél alakul ki a későbbiekben 2-es típusú cukorbetegség.
Joggal hihetnénk, hogy a mértéktelen cukorfogyasztás egészségügyi következményei mindenki számára teljesen világosak, s emiatt – a cigarettához hasonlóan – a cukros ételek és üdítők fogyasztása is csökken. Sajnos ez tévedés. Mark Twain szavaival élve: „a cukor haláláról szóló beszámolók erősen túloznak.” Ez különösen igaz a cukros üdítőitalokra.
Óvatos becslések szerint 2030-ra világszerte duplájára emelkedik a 2-es típusú diabétesz gyakorisága, ami 366 millió beteget fog jelenteni. A becsléshez az elhízás terjedését és a lakosság elöregedését is figyelembe vették, melyek üteme rohamosan gyorsul, így a helyzet még a vártnál is rosszabb lehet.
Szabó Gyuri bácsi, a gyógynövényes gyógyítás legendás alakja a természet szeretetét és a gyógynövények ismeretét gyermekkorából hozta magával. Gyógyteáit egy ország ismeri. A 88 éves, kiváló egészségnek örvendő, mai napig aktív bükki füvesembert ez alkalommal a Diabess-Györgyteáról kérdeztük, mely a cukorbetegség tüneteinek enyhítésére szolgál.
A gyermekkorban előforduló cukorbetegség többnyire 1-es típusú diabétesz, melyben a szervezet immunsejtjei idegenként ismerik fel a hasnyálmirigyben inzulint termelő béta-sejteket, és elpusztítják azokat.
A téli időszak gyümölcsökben, friss zöldségekben szegény, így kevesebb hozzávalóból válogathatunk az ebédhez-vacsorához a piacon. A cukorbetegeknek állapotuk karbantartásához ilyenkor is folyamatosan figyelni kell a kiegyensúlyozott, friss zöldségekkel teli étkezésre, igaz ugyan, hogy ez télen, kora tavasszal nem olyan egyszerű.
Sokan azt hiszik, hogy ha az éhgyomri vércukorszintjük 6 mmol/l alatt van a laborleletek tanúsága szerint, akkor minden rendben, semmi teendőjük nincs. Valójában az igazi veszélyt az evés utáni tartósan magas vércukorszint jelenti, amit normál esetben nem is szoktak se mérni, se észrevenni.

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!