Aktuális

Kedves Olvasó! E felhívással most nem a hétköznapjainkat jellemző, lassan már elviselhetetlen pörgés fokozására buzdítanék, és nem is a jobb időbeosztásra. A hatékonyság javításáról pedig majd szeptemberben írunk. Most, a „végtelennek” tűnő nyár során talán lesz időnk végiggondolni: vajon arra fordítjuk-e időnket, amire szeretnénk, azt csináljuk-e, amit választottunk, úgy telik-e életünk, ahogy terveztük.
Mindannyiunk számára fontos, hogy boldogabb és tudatosabb fiatal generációk nőjenek fel egy segítőkész világban!
Fejtse meg weboldalunkon bio-rejtvényünket és küldje el nekünk a helyes megfejtést!

Fókuszban

A tavaszi-nyári időszakra általában magasabb fokú szexuális aktivitás jellemző. Amennyiben csökken a libidó, elsőként a túlterheltségre, fáradtságra, a stresszes, gondokkal teli hétköznapokra fogjuk, kevésbé merül fel valamilyen egészségi probléma gyanúja, csak akkor gondolunk erre, amikor a helyzet a nyári szabadság, a hosszabb pihenés alatt sem változik.
Fáradtság, fásultság, enerváltság: sajnos sokak számára – korosztálytól függetlenül – ismerősen csengenek ezek a fogalmak. Így élni mindennapjainkat nem egyszerű: e tényezők hátráltatnak bennünket mindennapi teendőink elvégzésében, ráadásul kedvünket, hozzáállásunkat is jelentősen befolyásolják. Nem csoda tehát, hogy a fáradtság „ellenszerének” kutatása (laikus és tudományos körökben egyaránt) a fontos és népszerű témák közé tartozik.
Egy családi nyaralás annál komolyabb előkészületeket igényel, minél többen, minél távolabbra és minél hosszabb időre megyünk. Minél kevesebb fontos dolgot hagyunk otthon, annál felhőtlenebb lesz a pihenés.
Hacsak nem otthon töltjük a nyarat, mindenképp el kell jutnunk valamilyen közlekedési eszközzel a vakáció helyszínére. Ez egyeseknek élmény, másoknak viszont megpróbáltatás. Íme néhány egyszerű tanács az ún. „utazási betegség” megelőzésére!
Amennyiben vízparti nyaralást tervezünk gyerekekkel, egészen más dolgokra kell felkészülnünk, mintha a hegyekben táboroznánk, kirándulnánk. Lássuk, mi mindenre kell figyelnünk, hogy a vakáció felhőtlen és kellemetlenségektől mentes legyen!

Prevenció + terápia

A nyári szezon egyre többeket csábít fürdőzésre, sokan látogatják a standokat és a melegvizes fürdőhelyeket. A pihenés és kikapcsolódás után azonban egyesek – főleg hölgyek – nemcsak élményekkel térnek haza, hanem kellemetlen tüneteket is tapasztalnak.
Sokan, főként nők tapasztalnak a nyári strandolások, fürdőzések kapcsán „felfázásos” tüneteket. Ezekért valójában a vízből a hólyagba bejutott kórokozók felelősek. Mit tehetünk a megelőzés és a gyors gyógyulás érdekében?
A nyári hőségben nemcsak a sport, de a hétköznapi munka során is rossz közérzetet, teljesítménycsökkenést és panaszokat okozhat a dehidráció. Hogyan veszítünk folyadékot és miként helyes pótolni?
Tudjuk, hogy a nyári hőség a szívünket is megterheli, szívritmuszavart, alacsony vérnyomást, szélsőséges esetben ájulást is okozhat. Hogyan enyhíthetjük a kánikula okozta panaszokat?
Hosszú utazás alatt a tartós mozdulatlanság korra és egészségi állapotra való tekintet nélkül mindenkinél a vérkeringés lelassulásához vezet az alsó végtagokban, ami komoly kockázatokkal járhat. Vajon kik veszélyeztetettek a leginkább és hogyan előzhetjük meg a bajt?
Ha kisgyerekekkel utazunk, fordítsunk külön figyelmet a csípések elkerülésére! A darázs- és méhcsípés ugyanis súlyos allergiás reakciót is kiválthat!
A nyári időszakban a strandolás kellemetlen velejárója lehet az ún. „úszófül”, mely különösen gyermekek, fiatalok és gyakran úszó felnőttek körében fordul elő. Röviden összefoglaljuk e panaszok megelőzési és kezelési lehetőségeit.
A Magyar Gyógyszerésztudományi Társaság Gyógynövény Szakosztálya 2013 óta évről évre egy újabb gyógynövényre irányítja a figyelmet az ÉV GYÓGYNÖVÉNYE kiválasztásával, hogy az adott növénnyel kapcsolatos ismeretek, a hatásával, alkalmazásával összefüggő fontosabb információk az érdeklődők széles köréhez jussanak el.

Dietetika

Az utazás, a nyaralás alapvetően a gondtalan pihenésről és a vele járó gasztronómiai élvezetekről szól, kivéve azoknak, akik valamilyen ok – például cukorbetegség, inzulinrezisztencia, táplálékallergia vagy túlsúly, fogyókúra – miatt diétázni kényszerülnek. Íme néhány tanács, hogy mit csomagoljunk az utazásra és mit együnk a nyaralás során.
A szép nyári idő végre alkalmat teremt a hangulatos, szabadtéri családi, baráti találkozókra, a közös kerti sütögetésre, grillezésre – igaz ugyan, hogy ilyenkor a társaságban gyakran sokféle étkezési igényt kell egyszerre kielégíteni, és sokféle szempontot figyelembe venni, hogy mindenki elégedett legyen.
A nyári időszakban különösen sok csábításnak kell ellenállni hisztaminintolerancia esetén. Itt a friss gyümölcsök, zöldségek és a nyári grillezés szezonja, ráadásul jólesne egy pohár frissítő ital is!

Kozmetológia

A nyári időszakban is sokat tehetünk bőrünk szépségéért, frissességéért, pláne fontos ez, ha bőrproblémáink vannak. Íme, néhány egyszerű tipp, melynek segítségével a meleg hónapokban is a „legjobb bőrben” lehetünk!
A napozással és a leégés elleni védelemmel kapcsolatban több tévhit is kering a köztudatban, melyeket érdemes mielőbb tisztáznunk!
Az éleslátás helye a szemben a retinának csupán néhány milliméter átmérőjű területe, az ún. sárgafolt, azaz makula. Az évek során a szemet érő túl sok és erős napfény az egyik előidézője a makula-degenerációnak, mely időskorban akár vakságot is okozhat.

Onkológia

Bőrünk a káros hatásokra emlékezik: a napon eltöltött idő és a bőrt ért káros UV-sugarak hatása egész életünkön át összeadódik, s akár évek, évtizedek múlva jelentkezhet ennek következménye.
Úgy tűnik, az allergia elleni készítmények nem csak az allergiás tünetek csillapítására lehetnek alkalmasak. A Journal of Leukocita Biology folyóiratban közölt vizsgálat szerint az antihisztaminok a daganatos sejtek növekedését is képesek lehetnek megállítani.
Bebizonyosodott: a rendszeres testmozgás a daganatos betegségek esetében is jelentősen növeli a túlélés esélyeit. Heti 3-4 edzés 40%-kal növelheti az életkilátásokat!

Anti-aging

Az utóbbi években egyre gyakoribbá vált, hogy a 30-35 év feletti nőknél klimaktériumra emlékeztető tünetek – hőhullámok, rendetlen és szapora szívverés, migrénes fejfájás, a normális menstruációs ciklus felborulása – jelentkeznek. Sokan pánikba esnek, hogy már gyerekük sem lehet. Érdemes tehát röviden áttekintenünk e korai panaszok eredetét, és adunk néhány tippet is a megelőzéshez, kezeléshez.
A túlzásba vitt napozás – főként a leégés – a bőr idő előtti öregedéséhez, korai ráncosodásához vezet. Bár a kor természetes velejárója a ráncok megjelenése, de érdemes késleltetnünk ezt a folyamatot.
Egészség és betegség – nem kizárólag természettudományos fogalmak, hanem sok tekintetben lélektaniak is. Az egészség ÉLMÉNY, melynek ősforrása és lelőhelye a Természet, az erdők és mezők világfelejtő, társadalomgyógyító környezete, a Nagy zöld élménye.

Mozgásterápia

A Peninsula Orvosi Egyetem kutatói az életerő és a mentális állapot alakulását vizsgálták a szabad levegőn, a természetben különféle sportokat végző emberek körében. Az összehasonlítás alapját a zárt helyen, edzőteremben sportolók csoportja képezte.
Az egészség és állóképesség megőrzésének feltétele a rendszeres testedzés. Amennyiben a mozgás fájdalommal jár, fontos különbséget tennünk fáradtság, izomláz, túledzettség, illetve sérülés vagy egyéb okok miatt kialakult elváltozás között, mely a pihenéstől nem gyógyul, esetleg orvosi kezelést igényelhet.
A derékfájás az egyik leggyakoribb panasz, amivel szakorvoshoz fordulunk: a fájdalom járás vagy hosszas állás közben általában fokozódik. Vegyük sorra a hátterében álló leggyakoribb okokat!

Nyári Extra

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!