Aktuális

Kedves Olvasó! A régi öregek megmondták, hogy mindig lesz valahogy. Azután ehhez tartották magukat, és élték életüket, ahogy lehetett, bízva a jobb jövőben, melyért aktívan tettek is. A hagyományok és hitük megtartotta őket, kevesebbet aggodalmaskodtak, tették a dolgukat. Vajon mit veszítettünk el ebből – kényelmesebb életünk ellenére –, és hogyan tudnánk visszacsempészni legalább azt, ami ma is érték lehet?
A természet folyton egyensúlyi állapotra törekszik, és mi, emberek is ezt tesszük több-kevesebb sikerrel – bár a téli, vírusokkal terhelt időszakban nincs könnyű dolgunk! Sokat kell tennünk azért, hogy ne döntsön le lábunkról egy fertőzés, eközben nehéz a borongós idő ellenére is megőrizni a jókedélyt, a lelki egyensúlyt.
Fejtse meg weboldalunkon bio-rejtvényünket és küldje el nekünk a helyes megfejtést!

Hogyan működünk?

Év végéhez közeledve, ahogy rövidülnek a nappalok, feltűnően sokan keresnek meg azzal, hogy nagyon fáradtnak érzik magukat, és bármit tesznek, nem javul az állapotuk, pedig még igen messze van a hírhedt tél végi, tavaszi fáradtság szezonja. Lássuk, mi állhat ennek a hátterében, és mivel segíthetünk magunkon?
Életünk harmadát alvással töltjük, így nem csoda, hogy az alvás a tudomány érdeklődésének középpontjában áll: számos kutatás vizsgálja az alvászavarok és az alváshossz kapcsolatát a betegségekkel és a halálozással.
Sokan a hosszú és fárasztó napi munka közepette kávéval vagy energiaitallal igyekeznek fenntartani az erőnlétet és koncentrációt. Íme néhány ötlet, ami segítheti mindezt akár koffein nélkül is!

Prevenció + terápia

Vizsgálatok szerint a szükségesnél kevesebbet alvók szervezetében a vírusok leküzdéséhez nélkülözhetetlen fehérvérsejtek működése csökken. Alváshiány, kimerültség esetén emelkedik a stresszhormon (kortizol) szintje, ami az immunrendszerben gyulladásos választ provokál, ennek tartós fennállása a szövetek károsodásához vezet. Mindez az év végi hajrában a felnőttek mellett a gyerekekre is igaz, figyeljünk tehát oda rájuk!
A köhögést a köztudatban olyan betegségnek tartják, melyet bármi módon, de azonnal meg kell szüntetni. Pedig önmagában nem is betegség, hanem inkább tünet, melyet érdemes komolyan venni!
A téli időszakban sokan szenvednek torokfájástól, tüsszögéstől vagy épp láztól. A tünetek hátterében több betegség is állhat. Lássuk, mivel állunk szemben!
Melegen öltözz, nehogy megfázz – hallottuk szüleinktől, nagyszüleinktől, és gyakran még manapság is közvetlenül a hideghatással azonosítjuk a náthával, köhögéssel járó tüneteket. Vajon mennyi ennek az igazságtartalma?
Számos tudományos vizsgálat utal arra, hogy a lakosság D-vitamin ellátottsága nem megfelelő. Olyan civilizációs betegségek, mint például a szív-érrendszeri problémák, bizonyos ráktípusok, allergiák, egyes autoimmun betegségek összefügghetnek a szervezet alacsony D-vitamin szintjével.
Az ünnepek közeledtével egyre szaporodnak a teendők, ezzel párhuzamosan erőtartalékaink pedig fogynak. Egyre kimerültebben várjuk, hogy a feladatok végére érjünk, és végre átadhassuk magunkat a pihenésnek – vagy ha időközben még meg is betegedtünk, akkor a gyógyulásnak, felépülésnek. Már abból is erőt meríthetünk, ha előre átgondoljuk, milyen kényeztető, regeneráló programokkal fogjuk meglepni magunkat az ünnepek során, akár otthoni körülmények között is.

COVID

Az Egyesült Államokban az Omicron BQ.1 és a BQ1.1, Szingapúrban pedig az XBB elnevezésű új alvariánsa okoz ugrásszerűen növekvő számú megbetegedést. A tudósok számára is kérdés, hogy ezek kiszorítják-e a globálisan jelenleg „uralkodó” BA.5 típust, és vajon lesz-e újabb COVID-hullám a tél folyamán.
A légúti betegségek időszakát éljük. A szokásos megfázás, nátha és influenza mellett nem ritka a COVID-esetek száma sem. Mit tehetünk a megelőzés érdekében? Hogyan maradhatunk egészségesek, ha a környezetünkben is sok a beteg?
Tudjuk, hogy COVID-19-fertőzés esetén károsodhat például a tüdő, a szív, sőt hosszú távú szövődményként az agy is. Friss kutatások eredményeként újabb egészségromboló hatására derült fény, melynek célpontja: a mikrobiom.

Fókuszban

Alapvető kondicionális képességeink közül állóképességünk fejlettsége hat leginkább az egészségi állapotunkra, közérzetünkre és ezáltal mindennapjainkra. Az egészséges életmódnak kiemelten fontos része a vitaminokban, ásványi anyagokban és rostokban gazdag táplálkozás, illetve a fizikai aktivitás, az erőnlét megőrzése. E téren tett erőfeszítéseink nemcsak állóképességünkre lesznek pozitív hatással, hanem immunrendszerünkre, testünk elsődleges védelmi vonalára is.
Napjainkban tapasztalhatjuk, hogy az egészség értéke megnőtt, megőrzése jóval nagyobb figyelmet kap, mint valaha. Azonban ha enyhébb fertőzéseket és gyulladásokat nem gyógyszerekkel kívánunk kezelni, csupán ki kell nyitni a hűtőt vagy be kell menni a kamrába. A természet számos kiváló alternatívát kínál, olyan növényeket, melyeknek antibakteriális, antivirális és gombaellenes hatása van, segítik a gyulladás gyors megszűnését és oldják a köhögést. Több közülük remek immunerősítő is, tehát fogyasztásuk megelőzésre is ajánlható.
Nem kell természetgyógyásznak lennünk ahhoz, hogy tudjuk: a téli időszak számos próbatétel elé állítja szervezetünket. Csökken a zöldségek és gyümölcsök fogyasztásával bevitt rostok és vitaminok mennyisége, és a napfényt sem tudjuk már úgy hasznosítani, mint az elmúlt hónapokban. A fentiek által előidézett hiányállapot jól ismert tünetei a levertség, enerváltság, ráadásul ilyenkor vagyunk a leginkább védtelenek a kórokozókkal szemben. Sokan érdeklődnek ilyenkor az olyan könnyen hozzáférhető hatóanyagok iránt, melyek segítségünkre lehetnek a zimankós hónapokban.

Anti-aging

Tipikusan az „ülő ember betegsége” a derékfájdalom, az isiász, melyet jellemzően nem egy konkrét sérülés okoz, hanem lassan, évek alatt fejlődik ki, főként 40 éves kor felett. Érdemes megismernünk a kiváltó okokat és a terápiás lehetőségeket.
Bár a kor előrehaladtával a ráncok megjelenése elkerülhetetlen, néhány életmódbeli tényező – többek közt a folyamatos stressz, túlhajszoltság, kimerültség és alváshiány, illetve a vitaminszegény táplálkozás – meggyorsítja ezt a folyamatot. Kerüljük ezeket, ha nem akarunk idősebbnek kinézni valós életkorunknál!
A bőr rugalmasságának elvesztéséhez hozzájárul többek között az egyre csökkenő mennyiségben termelődő kollagén és elasztin, illetve a bőr vízmegkötő képességének romlása. Rossz hír, hogy a bőr megereszkedése elkerülhetetlen, jó hír viszont, hogy jelentősen lassítható. Lássuk, mit tehetünk!
Egyetlen szervünk sem képes olyan élethű képet adni a szív- és érrendszer vénáinak és artériáinak állapotáról, mint a szemünk. Emiatt a szemészeti szűrések az érrendszeri elváltozások felismeréséhez is fontos információval szolgálhatnak.
Azon szerencsések, akik számára az éleslátás magától értetődő tény, hajlamosak megfeledkezni arról, hogy szemük az idő előrehaladtával romolhat, ezért nekik is védeniük kell a károsító hatásoktól erős napfény esetén, illetve a számítógép monitorja előtt töltött órák, napok, évek során.

Dietetika

A súlyfelesleggel, inzulinrezisztenciával, esetleg cukorbetegséggel küzdők, illetve általában az egészséges életmódra és étkezésre törekvők érthető igénye, hogy nem szeretnének kimaradni az ünnepi finomságokból. Ők is szeretnének ízletes fogásokat enni, sőt még nassolni is. Lássuk, hogyan tudjuk egészségesebbé tenni az ünnepi menüt!
Az ünnepek közeledtével komoly fejtörést okozhat megtalálni az ideális ajándékot szeretteinknek. Még a családtagok, közeli rokonok, barátok esetében sem lehetünk biztosak abban, mire vágyik, minek örülne igazán a másik. Létezik egyáltalán ideális ajándék?
Az ünnepek alatt sokan úgy gondolják, itt a büntetlen evés-ivás szezonja. Emiatt aztán jóval többet mutat a mérleg, ráadásul gyakran emésztési panaszok, gyomorrontás is jelentkezhet. Hogyan kerülhetjük el a jelentős súlygyarapodást és az ünnepi rosszulléteket? Akár több kilót is hízhatunk!
A pajzsmirigy-alulműködése hazánkban igen sok embert érint. A téli ünnepek kapcsán közülük sokakat aggaszt: hogyan ne hízzanak el, és vajon tudnak-e majd ellenállni a szépen terített asztal mellett a számtalan finomságnak. Anyagcseréjük lassulása mellett ugyanis az étvágyuk sajnos nem csökken! Érdemes ezért tudniuk, hogy maga az étrend is hat a pajzsmirigy működésére, lássuk, hogyan!
A téli időszak és az ünnepek során talán népszerűtlen dolog az elhízásról beszélni, amikor a finomságok bőségesebb kínálatából az átlagosnál jóval többet és gyakrabban eszünk. Ám cikkünkből kiderül, hogy az elhízás gyakran nem falánkság kérdése, sőt a dolog ennél bonyolultabb.
A napjainkban jellemző ülőmunka, alacsony folyadékfogyasztás, rostszegény étrend sok kellemetlen panasz megjelenéséhez vezethet. A rostokban gazdag táplálkozás ugyanakkor hatékonyan segít megelőzni és kezelni a már kialakult emésztőrendszeri és egyéb panaszokat is.

Téli Extra

A Kedves Olvasó figyelmébe ajánljuk Téli Extra összeállításunkat, ahová csokorba gyűjtöttünk számos olyan terméket, mely az ünnepi, illetve a hideg, téli időszakban hasznos lehet mindenki számára. Jó böngészést kívánunk!
A Kedves Olvasó figyelmébe ajánljuk Téli Extra összeállításunkat, ahová csokorba gyűjtöttünk számos olyan terméket, mely az ünnepi, illetve a hideg, téli időszakban hasznos lehet mindenki számára. Jó böngészést kívánunk!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!