Internet a családban
Időrabló volta mellett – pedagógiai szempontból – az Internet előnye, hogy még a lusta gyereket is rákényszeríti az olvasásra, az olvasott szövegek, utasítások értelmezésére, a hibátlan helyesírásra, hiszen e nélkül a számítógép egyszerűen nem hajtja végre a kívánt utasítást. Mindez még a szétszórt gyereket is hozzászoktatja a hosszabb távú, fokozott koncentrációhoz.
Eme „új kapun” az információ sajnos válogatás nélkül áramlik be. Fontos, hogy a szülők figyelemmel kísérjék, gyermekeik milyen oldalakat látogatnak. Ehhez nyújtanak segítséget a „szűrőprogramok”, melyek megszűrik az Internet állományait, és csak olyan oldalakat engednek letölteni, amelyeket előzőleg a szülők már ellenőriztek. Mutassanak gyermekeiknek olyan érdekes weboldalakat, ahonnan az érdeklődésüknek megfelelő tartalmakat ismerhetik meg, illetve ahol tanulásukat megkönnyítő segédanyagokat találhatnak. Példaként: www.egyszervolt.hu, www.olvasnijo.hu, www.minimax.hu, www.levendulaneni.hu, www.mesebirodalom.hu, www.kacifant.hu (védett tartalmú kereső), www.gribedli.hu, www.kolyokorszag.hu, felsősöknek, középiskolásoknak tanulási segédanyagként: www.sdt.sulinet.hu.
Röviden szólnom kell a „Varázsdobozról” is, melynek negatív hatásai közül ismert, hogy a gyermek minél többet tévézik, annál agresszívabbá válik. Azt viszont kevesen tudják, hogy – a szinkronizált filmeknek köszönhetően – nőtt a beszédértési problémával küzdő gyermekek száma. A beszédtanulás fázisában (óvodáskorban) fontos, hogy a gyermek ne csak hallja a szavakat, de lássa is a hozzá tartozó ajakmozgást. Szinkronizált filmek esetében pedig a színészek egészen másként „tátognak”, ami nagyon összezavarja a gyereket. Kerüljük tehát ilyen korban a szinkronizált filmeket, később, amikor a gyerek már tud olvasni, válasszunk eredeti hanggal, magyar feliratos filmeket. Így a gyermek egyrészt szórakozva gyakorolja az olvasást, másrészt „ingyen nyelvórán” vesz részt, ami a tapasztalatok szerint rendkívül hatékony.
Dudáné Driszkó Adrienn
logopédus
Info: www.varazsbetu.hu