Keresés
Close this search box.

„De nehéz az iskolatáska!”

//

A gyerekek napjaik számottevő részét az iskolában töltik, sőt szabadidős tevékenységeik jó része is oda kötődik. A napi 6-7, esetenként 8 tanóra után jönnek a délutáni önkéntes elfoglaltságok, szakkörök, tanfolyamok, s ehhez a terheléshez adódnak még az otthoni feladatok is. A diákok kimerültek, hajszoltak, ami az életkor előrehaladtával csak fokozódik, így az ő egészségük is veszélybe kerülhet.

„De nehéz az iskolatáska!”

A diákok táplálkozása terén, kedvezőtlen jelenség, hogy emelkedett a reggelit otthon nem fogyasztók (23%), valamint az édességeket és cukrozott üdítőitalokat naponta nassolók aránya. Az életkor emelkedésével nő a kávét és a gyorséttermi ételeket fogyasztók, valamint a rendszertelenül étkezők aránya.

A magyar gyermekek körében rohamosan növekszik a légszennyezéssel, táplálkozási és egyéb környezeti allergénekkel összefüggést mutató légúti, emésztőszervi és bőrgyógyászati allergiák aránya.

Emellett szaporodnak a mentális, szorongásos problémák (20-30%) és a gyermekkori depresszív tünetek (súlyosságától függően 4-20%). A tanulók 24%-a érzékeli nagyon nyomasztónak az iskolai feladatokat. A kimerültség mértékét szemlélteti a tanulók reggeli fáradtságának gyakorisága. Ugyancsak a túlzott terhelés egyik következménye a közéleti kérdések iránti érdektelenség és jellemző a passzív kikapcsolódások (tv) felé vonzódás.

A nyomasztónak érzett iskolai feladatok, a sikertelenség, esetleg a társak általi kirekesztettség pszichoszomatikus panaszokhoz vezethet, leggyakrabban fejfájás, szédülés, hányinger, hányás, gyomor- és hasfájás, alvászavarok, izomfájdalmak, fulladás és szívdobogásérzés jelentkezik. A szorongó gyermek képességei alatt teljesít, tovább erősítve ezzel szorongását, így kialakul az ördögi kör.

Főként annak fáj a gyomra, hasa, aki nem érzi magát biztonságban az iskolában. Gyakori fejfájást indukálhat a szülők túl nagy elvárása, a gyermek képességeihez és teljesítményéhez mérten. Gyakori alvásproblémáról panaszkodnak azok, akik szüleiktől nem kapnak megfelelő segítséget, támogatást, csak túlzott követelményekkel szembesülnek a szülők és tanárok részéről.

A diákok életminőségét, egészségét rontó tényezők felvetése már magában hordozza a megoldást is: a tanárok és szülők részéről több megértést, elfogadást, támogató, segítő odafordulást.

Forrás: Dr. Aszmann Anna tanulmánya (osztalyfonok.hu)

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!