Energiamentes édesítőszerek a konyhában

//

A boltok polcain sokféle édesítőszert találhatunk. Vannak utóízesítésre vagy italok édesítésére alkalmasak, de vannak, melyekkel süthetünk-főzhetünk is. Vannak cukorhoz hasonlóan magas szénhidráttartalmúak, és szerencsére vannak energiamentesek is.

Energiamentes édesítőszerek a konyhában

Mostanában sokat hallunk egy új, energiamentes édesítőszerről, a sztíviáról. A sztívia Dél-Amerikában őshonos növény, magyar nevén jázminpakóca, amelyet szteviának vagy steviának is neveznek. A sztívia édesítő ereje 200-300-szor nagyobb a cukorénál, így csak kis mennyiséget használunk a megszokott édes íz eléréséhez. A dél-amerikai indiánok évszázadok óta használják, mi csak néhány éve ismerjük, az Európai Unió pedig 2011-ben engedélyezte felhasználását. Ma már kaphatók a boltokban sztíviával édesített termékek is.

Mivel az emberi szervezet nem képes a sztívia feldolgozására, az változatlan formában halad végig az emésztőrendszeren, energiatartalma sincs, így nincs hatással a vércukorszintre sem, tehát cukorbetegek is fogyaszthatják. Kapható por, folyadék és tabletta formájában is sőt, magát a növényt is megvásárolhatjuk, így mi magunk is elkészíthetjük saját édesítőszerünket a sztívianövény levelének leforrázásával.

Pontosan hány kalóriát is spórolhatunk azzal, hogy energiamentes édesítőszert választunk? Készítsünk most gondolatban egy könnyű, barackos túrókrémet. Ha hagyományosan 5 dkg barack, 5 dkg félzsíros tehéntúró, 1 evőkanál kefir és 10 g (2 teáskanál) porcukor felhasználásával készítjük, ebben az esetben egy adag 22 g szénhidrátot tartalmaz. Ugyanezt sztíviával elkészítve, a szénhidráttartalma mindössze 6 g. A különbség tehát, egyáltalán nem elhanyagolható!

A tudatos édesítőszer-választás mellett a következő életvezetési tippek segíthetnek megtartani az energiaegyensúlyt:

Györki Niké
dietetikus

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!