Táplálkozási tanácsok télre

//

Immunrendszerünkre télen lényegesen nagyobb feladat hárul. Sokan elfelejtik azonban, hogy nem elegendő a fokozott vitamin utánpótlás, érdemes nagyobb gondot fordítanunk emésztőrendszerünk jó működésére is, hiszen ezzel nemcsak a téli betegségeket védhetjük ki, de a közérzetünkön is sokat javíthatunk.

Táplálkozási tanácsok télre

A téli hónapokban jóval kevesebb friss zöldség és gyümölcs áll rendelkezésünkre, ráadásul a hideg miatt nehezebb, zsírosabb ételeket kívánunk, emellett még gyakrabban nassolunk is. Ezzel nagyon leterhelhetjük emésztőrendszerünket, ami testi szinten fokozott fáradtság, levertség formájában jelentkezik, melyhez a szervezet betegségekkel szembeni ellenálló képességének csökkenése is társul.

Még a legnagyobb télben sem mondhatunk le azonban a rostban gazdag táplálkozásról, a nyersen fogyasztott zöldségekről, gyümölcsökről. Egészségünk és pénztárcánk egyaránt jobban tolerálja, ha hazai idénytermékeket választunk. Különösen ajánlott a cékla, sárgarépa, fekete retek, fehér és vörös fejes káposzta, alma, esetleg némi citrusféle fogyasztása. Lehetőleg naponta fogyasszunk káposztaféléket nyersen, salátaként. Ne tegyük tönkre vitamintartalmukat főzéssel!

Tekintettel arra, hogy immunrendszerünk nagy része a belekben található, bélflóránk egyensúlyának fenntartása érdekében minden nap fogyasszunk probiotikus tejtermékeket, például joghurtot. Egy tejtermék akkor nevezhető probiotikusnak, ha legalább 106/g koncentrációban tartalmaz élő probiotikus kultúrát a termék fogyaszthatósági ideje alatt. A probiotikumokat túlnyomórészt képező tejsavbaktérium-törzsek tagjai jelentős számban túlélik az emésztőrendszeren való áthaladást. Aktivitásuk révén segítik az egészséges bélflóra egyensúlyának megőrzését, helyreállítását, ezzel javítják a természetes védekezőképességet. Rövidíthetik a hosszú tranzitidőt, vagyis a béltartalom bélcsatornán való áthaladási idejét, ezáltal segíthetik a székrekedés megszűntetését, ugyanakkor enyhíthetik az esetleges hasmenés kellemetlen tüneteit és a haspuffadást is.

Hosszabb utazás, gyomorrontás, a téli időszakban gyakoribb antibiotikus kezelés után, feltétlenül ajánlott a joghurt-kúra, méghozzá napi rendszerességgel, mivel hatásukat inkább hosszú távú alkalmazás esetén fejtik ki.

Melegítő hatást nem csak a nehéz, zsíros ételektől várhatunk, hanem közismerten melegítő hatású gabonáinktól: hajdina, köles és zab. Belőlük gyorsan és könnyen készíthetünk fűszerekkel és zöldségekkel ízesített kásákat, melyek segítenek, hogy jobban bírjuk a hideget, ráadásul emésztőrendszerünket sem terhelik le.

Nemcsak enni, mozogni is!

Télen a hideg miatt sokan visszarettennek attól, hogy kimerészkedjenek a szabadba, pedig a friss levegőn végzett mozgás jótékony hatással van a szervezetre, az immunrendszerre, ám nemcsak a testre, de a lélekre is. Hetente legalább egyszer öltözzünk fel melegen, és induljunk sétára valamelyik közeli erdőbe, hegyre, vagy vízpartra. Kiválóan átmozgatnak és feltöltenek a téli sportok, a síelés, korcsolyázás, szánkózás, sőt még egy kiadós hógolyózás is, bár ehhez némi hó is szükségeltetik…

Hideg téli estéken, a fotelben ülve, a tévénézés feledteti velünk, hogy mennyit nassolunk közben. A téli „bevackolódós” estékre válasszunk természetes, egészséges finomságokat! Édesség helyett rágcsáljunk olajos magvakat, mogyorót, diót, pisztáciát, sült gesztenyét, vagy aszalt gyümölcsöket. Sörözés helyett, facsarjunk friss gyümölcslevet, vagy kortyoljunk a filmhez gyógyteákat. Kellemes, emésztést segítő, nyugtató teát varázsolhatunk borsmenta, citromfű, kamilla, vagy rooibos tea felhasználásával.

Fenti egyszerű tanácsok betartásával nemcsak a telet élvezhetjük teljesebben, de tavaszra sem leszünk elhasználtak, kimerültek!

Bruckner Regina
dietetikus
(Forrás: ParaMedica)

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!