Tippek a karácsonyi lakoma „túléléséhez”

//

Közeledik a karácsony, melyre a készülődés pénztárcánkat és idegeinket, majd az ünnepi lakoma végigkóstolása emésztőrendszerünket terheli meg, méghozzá szokatlan mértékben.

Leggyakoribb probléma az étkezést követő puffadás, felfúvódás, amit a belek gázosodása, illetve a rossz epeműködés okoz. Ne együnk ezért egyszerre sokat és sokfélét! Szükség esetén étkezés után azonnal vegyük igénybe a patikában kapható, epeműködést segítő készítményeket, illetve házilagos módszerként, reszeljünk az ételekbe gyömbért vagy petrezselymet, és fogyasszunk megelőzésként kamilla, borsmenta és ánizsmag keverékéből készült teát.

Normális esetben az epe napi kétszer ürül ki. Ehhez fontos, hogy egy-egy étkezés között – még az ünnepek során is – legalább 5-6 óra teljen el. Aki hajlamos az epebántalmakra, részesítse előnybe a keserű ízt, ami segíti az epe ürülését. Ízesítéshez használjon kurkumát, articsókát, rozmaringot.

Epepanaszok esetén, már az ünnep előtt kezdjen diétázni, melynek jó kiegészítője lehet a patikákban kapható, sós ízű Salvus-víz. Segíthetjük még a gyógyulást körömvirág, cickafark, gyermekláncfű és apróbojtorján teakeverékkel is.

Tanácsok karácsonyra:
készítsük az ünnepi vacsorát keserű ízek felhasználásával.

A pulykára üröm, rozmaring, a párolt káposztára almaecet, a halra citrom és bazsalikom való. A sültekhez készíthetünk almakompótot is.

Mivel vélhetően nem fogunk tudni ellenállni a süteményeknek, helyettesítsük a bennük lévő, kevéssé egészséges összetevőket. Cukor helyett alacsony glikémiás indexű (GI) xilit, eritrit, stevia-, illetve olcsóbb édesítőszerek is rendelkezésünkre állnak. A sütik legfőbb alkotó eleme, a fehér liszt helyett pedig teljes kiőrlésű lisztet, zabpehelylisztet, vagy különlegesebb kókusz-, illetve gesztenyelisztet választhatunk, melyek magasabb rost tartalmuknak köszönhetően, lassabban emelik meg a vércukorszintet.

Ha úgy érzi, hogy a saláták és gyümölcstálak valóban távol állnak az ízlésétől, süteményből is tudunk egészségeset kínálni. Kóstolja meg a Vitamin golyót, melyet tej- és tojásallergiások, laktózérzékenyek is fogyaszthatnak.

Hozzávalók: 200 g sárgarépa, 50 g dió, 50 g búzacsíra, 30 g kókuszreszelék, 2 evőkanál méz, egy citrom.

Elkészítés: A sárgarépát meghámozzuk és kis lyukú reszelőn lereszeljük, a diót alaposan ledaráljuk, a citrom héját lereszeljük, levét kifacsarjuk. Egy mély tálban összekeverjük a reszelt sárgarépát, darált diót, búzacsírát, a kókuszreszelék 2/3 részét és a citrom lereszelt héját. Hozzáadunk annyi citromlevet, hogy jól formázható masszát kapjunk és édesítjük kevés mézzel. 1-2 órán keresztül hűtőben pihentetjük, hogy összeérjenek az ízek. Végül kis golyókat formázunk belőle és a maradék kókuszreszelékbe forgatjuk. Máris tálalhatjuk.

A zavartalan ünnepi hangulat érdekében legyünk tehát óvatosak az étkezéssel, hogy csak a meghittség járjon át bennünket…

Varga Dóra
dietetikus
endokrinkozpont.hu

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!