Vegye, egye! De melyiket?

//

Ma már széles körben ismert és elismert tény, hogy lehetséges a bélflóra támogatása és újratelepítése hasznos, jótékony baktériumokkal, az ún. probiotikumokkal, amelyek gátolják a kórokozók túlzott elszaporodását, stimulálják az immunrendszert és anyagcsere-termékeik kifejezetten hasznosak számunkra.

A velünk szimbiózisban élő jótékony baktériumok fontosságát egészségünk megőrzésében és a betegségek megelőzésében ma már tényként kezeljük. Ezek a mikroszkópikus barátaink számos lényegi ponton befolyásolják pozitívan szervezetünk biológiai működését, amelyről korábban nem is tudtunk. A probiotikus támogatásra akkor van szükségünk, ha valamely okból a belső hasznos baktérium közösségünk zavart szenved, például gyógyszerszedés, betegség, fertőzés következtében.

A probiotikumok legismertebb alkalmazási területe az antibiotikum kezeléssel összefüggésbe hozható hasmenés csökkentése. A jótékony baktérium közösség funkcióit és jelentőségét megismerve új távlatok nyíltak számunkra immunrendszerünk hatékony támogatására is. A probiotikus kezelések várt hatékonysága erősen faj- és törzsspecifikus, és az sem mindegy milyen dózisban és mennyi ideig alkalmazzuk őket.

Információk, amelyeket nem árt(ana) tudni: nem mindegy, milyen célból szeretnénk probiotikumot használni és az sem, hogy kinek a számára lesz a készítmény. Noha, egyértelműen nem ártalmasak a szervezetünkre ezek a jótékony baktériumok, mégis úgy érdemes választani a termékek közül, hogy hassanak is arra, amire kell és ne csak a pénzünket költsük el.

A piacon található készítmények között rengeteg különbség van, és nem csak az árukban. Vannak készítmények, amelyek csak egy bizonyos probiotikus törzset tartalmaznak, míg mások kombinált, több törzses készítmények. Vannak ún. szinbiotikumok, ami azt jelenti, hogy a probiotikum mellett prebiotikumot is tartalmaznak. A prebiotikumok általában olyan oligoszacharidok, amelyek kiválóan hasznosíthatóak a probiotikus baktériumtörzsek számára, így közvetve elősegítik azok szaporodását és megtelepedését a szervezetben. A készítmények közti különbségek itt még nem értek végett, mert léteznek élő- és elölt probiotikus baktériumtörzset/törzseket tartalmazó termékek is, ezen kívül érdemes figyelembe venni a csíraszámot is (CFU), bár ez utóbbi sem önálló támpont minden esetben. Hiába van ugyanis nagyszámú csíra egy-egy készítményben, ha nem rendelkeznek megfelelő ún. savvédő köpennyel, akkor a készítményben lévő baktériumok töredéke éri csak el a célállomást, a beleket.

Melyik probiotikumot válasszuk tehát? A döntésben segítséget adhat néhány szempont figyelembe vétele, amelyek igazoltan erősítik a hatékonyságát a probiotikus készítményeknek.

Érdemes olyan készítményt választani,

Az említett szempontoknak minden tekintetben megfelelő készítmények elsősorban azon termékek közül kerülhetnek ki, amelyek a GYEMSZI Országos Gyógyszerészeti Intézetének engedélyével és regisztrációjával kerültek forgalomba.

Balassa Tímea
okl. biológus

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!