Sport a természetben

//

A Peninsula Orvosi Egyetem kutatói: a természet gyógyító erejét vizsgálták az életerő és a mentális állapot alakulásának tekintetében különféle sportokat végző emberek körében. Az összehasonlítás alapját az képezte, hogy a vizsgált személyek zárt helyen, edzőteremben, avagy kinn a szabadban végezték a testmozgást.

Sport a természetben

Egyre több kutatás foglalkozik a természet gyógyító erejével. Már az is pozitív hatással lehet fizikai és mentális állapotunkra, ha ablakunk egy szép kertre nyílik, vagy ha a városokban egy-egy közösség létrehozza a maga saját kis kertjét. A szabadban fizikai munkát végeznek, újrateremtik kapcsolatukat a természettel, olyan növényeket termesztenek, melyeket frissen fogyaszthatnak. Nemcsak a növények, hanem az állatok – például a lovak, kutyák, macskák – nyugtató, gyógyító hatása is ismert már.

Az egyetemi kutatásban résztvevők legtöbben a természetben végzett edzésről állították, hogy javítja mentális közérzetüket. Arról számoltak be, hogy utána jobban érzik magukat, feltöltődnek, megnő az energiájuk, pozitívan állnak hozzá még a nehézségekhez is. Emellett csökken a korábban felgyülemlett feszültség, megszűnik agressziójuk, dühük, depressziójuk és lehangoltságuk. Élvezték a szabadban végzett mozgást, elégedettség, jó érzés töltötte el őket, így máskor is szívesebben szántak időt a szabadtéri edzésre. Ezzel ellentétben, a zárt teremben edzők nem számoltak be hasonló pozitív hatásokról. A tanulmány egyik szerzője, Prof. Michael Depledge véleménye szerint, a betegségmegelőzés eszközévé válhatnak a Green Gym elnevezésű kezdeményezések, azaz a szabadban végezhető edzések. A stressz, az idegi kimerültség, fásultság, depresszió, lehangoltság holisztikus szemléletű gyógyításának egyik receptje lesz, hogy az orvos gyógyszer helyett szabadtéri mozgást vagy sportot javasol betegének.

Az európai népesség 75%-a él városi környezetben, ezért egyre nagyobb erőfeszítés szükséges, hogy az ember újra rátaláljon a természetre, hiszen a modern életmód minden negatív hatását csökkentheti, ha több időt töltünk a természetben. Azt is megfigyelték, hogy minél érintetlenebb a természet, annál jobban érezhető idegrendszerünket regeneráló, nyugtató hatása. Ezek szerint jelentős különbségek, fokozatok vannak a házakkal körülvett városi parkban, a városszéli megművelt területen (kertek, gyümölcsösök, szántóföldek), vagy a távoli, érintetlen természetben végzett sport, kocogás testi-lelki üdítő hatása között.

A tudományos kísérlet eredménye remélhetőleg arra ösztönzi a városokban élőket, hogy szabadidejükben kiránduljanak, túrázzanak, kocogjanak, kerékpározzanak, sétáljanak a szabad természetben.

Érdemes beruháznunk stabil, kényelmes lábbelire, akár futócipőről, akár túrabakancsról van szó. Ezek használatával elkerülhető sok sérülés, a láb dagadása, túlzott kifáradása és vízhólyagok keletkezése. Ha a tavaszi-nyári időszakban hosszabb időre a természetbe készülünk, ne feledjük otthon a napszemüveget, a napvédő kalapot, a kullancsriasztó krémet és a vizes kulacsot sem. Előrelátó felkészüléssel még kellemesebbé, gondtalanabbá tehetjük, a szabadtéri sportot, kirándulást.

Forrás: ParaMedica Magazin

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!