Hogyan neveljünk egészséges gyereket?

//

A kisgyermekkorban kialakított étkezési, testmozgási, szabadidő eltöltési és egyéb életmódbeli szokások mélyen rögzülnek, és mintaként szolgálnak felnőttkori életvitelünkhöz, mely életre szólóan meghatározza egészségi állapotunkat. Így lesz egészséges gyerekből egészséges felnőtt, avagy túlsúlyos gyerekből szívbeteg, diabéteszes felnőtt.

Hogyan neveljünk egészséges gyereket?

Sok szülő nincs tisztában azzal, hogy a kisgyermekkorban jelentkező, és még 6-7 éves kor után is tartósan fennálló túlsúly nagymértékben növeli a felnőttkori szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. A későbbi súlyos szövődmények megelőzése érdekében feltétlenül el kell kerülnünk a gyermekkori elhízást – nagy kérdés tehát, hogyan neveljünk egészséges gyereket?

Korábban csak azokat a túlsúlyos gyermekeket tartották a szív- és érbetegségek szempontjából veszélyeztetettnek, akiknél az elhízás az ún. metabolikus szindrómával társult, vagyis emelkedett vércukorszint, magas vérnyomás és emelkedett vérzsír-szint is jelentkezett. A Nemours Gyermekklinika és a Mayo Klinika orvosai kutatásuk során olyan faktorokat találtak egyébként teljesen egészséges, de elhízott gyerekek vérében, amelyek egyértelműen előrejelzik a szívbetegségek kialakulásának nagyobb kockázatát. Ezek a laboreltérések már 7 éves korban kimutathatók voltak a normál testsúlyú gyermekekhez képest.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) meghatározása szerint: az elhízás a leggyakoribb nem fertőző krónikus betegség. Testsúlyunk kialakulásáért génállományunk és életmódunk egyaránt felelős. Így azokban a családokban, ahol a hízásra való hajlam öröklődik, különösen figyelni kell a gyermek súlyának megtartására.

Az athéni Harokopio Egyetem kutatói 2300 óvodás, iskolakezdés előtt álló gyermeket vizsgáltak. A gyermekek és szüleik testtömeg indexének összehasonlítása egyértelműen igazolta az összefüggést az örökletes tényezők, a szülők életmódja és a gyermekek testsúlya között. Azokban a családokban, ahol egy elhízott szülő volt, ott a gyermeknél jelentkező túlsúly valószínűsége 2-szeres, míg két elhízott szülő esetén már 2,4-szeres volt.

Az egészséges életmódra nevelés terén az igazi megmérettetés az iskoláskor kezdetén jön el. Az iskolapadba kerülő gyermek aktív mozgással töltött ideje jelentősen csökken, az iskolai büfék kínálata ugyanakkor, általában nem segíti az egészséges étkezésre irányuló törekvéseket. Gyakran a nem megfelelő iskolai étkezést, plusz esti ételekkel pótolják a szülők.

Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet korábbi felmérése szerint, hazánkban a 7-14 éves fiúk 18%-a, a lányoknak pedig a 20%-a túlsúlyos, emellett a fiúk 7,5%-a, míg a lányok 6%-a már elhízottnak tekinthető.

E tendencián csak fokozatos életmódváltással tudunk segíteni.

1. Zárjuk ki a felesleges kalóriákat! – Gyermekeknél a testsúlycsökkentés csak fokozatos lehet, egyrészt, mivel a fejlődő szervezet számára a szigorúbb diéta nem jöhet szóba, másrészt, a túl gyors fogyást általában visszahízás követi. Fogyasztó tabletta gyermekkorban biztonsággal nem alkalmazható!
Változtassunk az ételek-italok minőségén és összetételén! A korábbi cukrozott üdítő helyett kínáljunk frissen facsart gyümölcslevet, ásványvizet, esetenként természetes cukor-helyettesítővel készült limonádét, mézes gyümölcsteát. Kerüljük a koffein tartalmú energiaitalok, a kávé és fekete tea fogyasztását, mivel a koffein fokozza az anyagcserét, így gátolja a fontosabb vitaminok és ásványi anyagok (pl. kalcium) felszívódását.

2. Gyorséttermi csapdák – A városokban a gyorséttermek nagy csábítást jelentenek a kisiskolások számára. A 7-10 évesek körében már intenzíven jelentkezik a kortársi csoporthoz való tartozás igénye, és zsebpénz adása esetén már nem tudjuk eltiltani őket a gyorséttermi ételektől. Ellensúlyozzuk legalább ezt egészségesen elkészített otthoni ételekkel, sok nyers és párolt zöldséggel.

3. Csokik, chipsek mellőzése – A plusz kilók többsége a rejtett kalóriákból és a nassolásból származik. Törekedjünk a rendszeres étkezésekre, melyekből napi 5 még a gyermekeknek is elegendő (reggeli, tízórai, ebéd, uzsonna és vacsora). Ha mégis megéhezne, kínáljuk az évszaknak megfelelő friss gyümölcsökkel.

4. Számítógépes játékok, tévé – Ma a legtöbb kisiskolás szobájában van tévé vagy számítógép, és rendszeresen játszik számítógépes játékokat. Nem kell ezektől ezután sem eltiltanunk, de ügyeljünk arra, hogy csak meghatározott ideig töltse ezzel a délutánt vagy az estét. Emellett biztosítsunk elegendő időt a friss levegőn való mozgásra és játékra is.

5. Sport – A normál testsúly eléréséhez és megtartásához elengedhetetlenül fontos a rendszeres testmozgás. Ismertessük meg a gyermeket minél több sportággal. Válasszunk közösen valamilyen délutáni aktív elfoglaltságot, mely lehet úszás, küzdősport, csapatjáték stb. Lényeg, hogy a gyermekkel elfogadtassuk és megszerettessük a mozgás örömét. Délutánonként, esténként menjünk közösen sétálni, vagy focizni, kosárlabdázni. Hétvégére is válasszunk lehetőleg aktív kikapcsolódást, például séta a közeli erdőben, télen közösen tanulhatunk korcsolyázni, tavasszal tervezhetünk kerékpártúrákat. Fontos, hogy a mozgás élmény legyen a család és a gyermek számára egyaránt.

6. Családi példamutatás – Ahogy a gyermeknevelés minden területén, úgy az egészséges életmód és étkezési szokások kialakításánál is döntő szerepet játszik a példamutatás. Ahhoz, hogy a gyermek egészségét megőrizhessük, az életmódváltást saját magunk és családunk életében is szükséges megvalósítanunk.

Dr. Kósa Éva
belgyógyász, angiológus szakorvos
oxygenmedical.hu

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!