Sport = életerő, stresszoldás, immunerősítés

//

Nem hiába mondják, hogy a mozgás az élet! Szinte felsorolni is nehéz, hogy hány betegség, panasz megelőzésére, megoldására, nemcsak testi bajok, de lelki terhek enyhítésére is bizton számíthatunk rá. Nem kell egyéb, mint az elhatározás, az első lépés, majd a kitartó gyakorlás.

A szervezet védekező rendszerének erősítése, karbantartása céljából szedett különféle vitaminok, ásványi anyagok, étrend-kiegészítők mellett kitűnő immunerősítő módszer a testedzés is.

A kiegyensúlyozottan működő immunrendszer segítségével a szervezet képes felismerni a külső „betolakodókat” és saját beteg sejtjeit. Az immunrendszer különböző funkciójú sejtjei irányítják a gyulladásos és védekező funkciókat. Több vizsgálat bizonyította, hogy a mozgás még a tumorok kialakulásának valószínűségét is csökkenti. Az inaktív embereknek 2-szer akkora esélyük van szívbetegségekre, és nagyobb a stroke-kockázatuk is, mint az aktívan mozgóknak.

Nem becsülhetjük le a testmozgás fölösleges energiákat, feszültséget levezető, stressz-oldó nyugtató hatását, melyre mai rohanó világunkban egyre többekben van szüksége. Teljesen egyéni, hogy kit milyen mozgásforma tud kikapcsolni, megnyugtatni. A hevesebb vérmérsékletűek futnak, komoly súlyokkal dolgoznak a konditermekben, míg a visszafogottabb hajlamúak, s főként a nők kevésbé megerőltető sportágakat választanak. Jobban kedvelik az úszást, kocogást, nordic walking-ot, vagy a kifejezetten stresszoldó hatású jógát, thai-chi-t. Természetesen a sportot egyéb stresszoldó módszerekkel is kiegészíthetjük, hogy hétköznapjainkat elviselhetőbb, mentálisan, lelkileg jobb állapotban tölthessük.

Mindegy, mit sportolunk, lényeg a rendszeresség és a mindenkori erőnlétünkhöz igazodó terhelési szint. Általánosságban közepes intenzitású mozgás az, amitől kimelegszünk, szaporán vesszük a levegőt és az anyagcsere 3-6 szorosára nő. Ez egy kevésbé fitt embernél egy tempós séta. Magas intenzitásnak nevezzük, ha izzadunk, és már majdnem kifogyunk a levegőből, az anyagcsere ilyenkor legalább 6-szorosára gyorsul. Már heti 150 perc mérsékelt intenzitással végzett, és legalább 4×20 perc lendületes mozgás bizonyítottan jó hatással van az immunrendszer állapotára.

Ugyanakkor a kardio edzések mellé érdemes súlyzós edzéseket is beiktatni, hiszen a testtartás, a gerinc és ízületek támogatása ugyanolyan fontos, mint a szív segítése.

Ha most először, vagy nagyobb kihagyás után szeretnénk elkezdeni sportolni, a sérülések elkerülése érdekében, tartsuk be a fokozatosság elvét. Jól döntünk, ha a vízi gimnasztikát vagy az úszást választjuk. Így a test minden izmát megmozgathatjuk, erősíthetjük az immunrendszert és növelhetjük az állóképességet is. Az ismétlődő mozdulatok növelik az izmok rugalmasságát, pozitívan hatnak a gerinc menti izmokra, nyújtják az izmokat és még a pszichés egyensúlyhoz is hozzájárulnak.

Ha sikerül rátalálni a számunkra ideális sportra, nemcsak testi, de lelki hatásait is élvezhetjük. Magabiztosabbnak érezhetjük magunkat, nőhet az önbizalmunk. Ráadásul, mivel mozgás közben endorfinok, „boldogsághormonok” szabadulnak fel, csökken a stressz szintje és javul általános közérzetünk is

Lóránth Kata
aerobik szakvezető
Oxigén Wellness

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!