Mozogjunk „olajozottan!”

//

Különféle betegségek megelőzésére, gyógyítására, illetve rehabilitációjára számos mozgásterápiás módszert ismerünk. Ide tartozik például a gyógytorna mellett a manuálterápia, a víz alatti torna, az úszás, kerékpározás, kocogás, sőt még a tánc is. Ennek alapján mindenki kedvére és az állapotához igazodó szakorvosi javallat szerint választhat testhezálló mozgásformát.

A manuálterápia célja az ízületi blokkok oldása, passzív, néhány milliméteres mozgatásokkal a csökkent „ízületi játék” helyreállítása.

A víz alatti gyógytorna egyre népszerűbb, igen hatékony kezelési módszer, melynél jóval kisebb gravitációs erő érvényesül. A víz felhajtó ereje következtében, derékig a vízbe merülve a test súlya 50%-kal, mellkasig merülve 75%-kal, nyakig merülve 90%-kal csökken. A mozgás megkönnyítésére vagy éppen nehezítésére lebegtető vízi-torna eszközöket (pl. habszivacs-pad, karöv stb.) is használhatunk. A vízi-torna előnye, hogy a tér minden irányába szabadon mozoghatunk az elesés, sérülés veszélye nélkül. A mozgásterjedelem növelése, az izomerő és a koordináció javítása, az állóképesség növelése mellett az idegrendszeri nyugtató hatása sem elhanyagolható.

A kerékpározás (szobakerékpár is) előnyös enyhébb szívbetegségben, térd- vagy csípőízületi kopásban szenvedők, cukorbetegek, túlsúlyosak számára.

A séta és a kocogás cukorbetegek, túlsúlyosak, enyhe szív- és tüdőbetegek, illetve csontritkulásban szenvedők számára is alkalmas mozgásforma. Vigyázzunk: a kemény talaj, aszfalt, beton nem alkalmas a futásra, kocogásra!

Állapotunk a rendszeres gyakorlás hatására bizonyára javulni fog, így hamarosan akár táncra is perdülhetünk!

Dr. Kádas Éva
gyógytornász
További infó: Dr. Bender Tamás: Gyógyfürdőzés és egyéb fizioterápiás gyógymódok c. könyvében (SpringMed Kiadó – www.springmed.hu).

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!