Együnk diót!

//

A dió az emberiség egyik legrégebbi tápláléka. Archeológiai leletek tanúsága szerint Perzsiában Kr.e. 7000-ben már ismerték és termesztették. Az ókori rómaiak a termékenység szimbólumaként becsülték, míg a görögök gyógyszerként is nagyra tartották. Ahogy a szív alakú paradicsom a szívet erősíti, úgy az agyra emlékeztető formájú dióbél az agyat is fényesíti!

Magyarországon a leghíresebb diófajta a milotai volt, amit a háború előtt még a világ tőzsdéin is jegyeztek. Manapság diótermésünk nagy részét nyugaton eszik meg, a magyarok sajnos évente alig fél kilót fogyasztanak, azt is kampány jelleggel, a téli ünnepek idején. Pedig a dióbélben maga az egészség lakik: 42-60%-a értékes telítetlen zsírsavakból (omega-3 és omega-6 zsírsavak) áll. Tartalmaz továbbá nagyobb mennyiségben arginin aminosavat és sok antioxidánst. Nyomelemekben is bővelkedik: a májnak és a hajnak fontos cink, a szívizom munkájához szükséges kálium, továbbá magnézium, foszfor, kén, vas, kalcium, míg a vitaminok közül A-, B1-, B2-, B3-, C-, E-vitaminban és pantoténsavban is gazdag.

A dió az egyik legfontosabb télire elraktározott termésünk és alapanyagunk. Egészségmegőrző szerepe kiemelkedő a hideg hónapokban, bőrünk ápolására is használhatjuk, és igen változatos formában feldolgozhatjuk. Készülhet belőle például dióolaj, dióliszt, diókrém, vagy akár ínyenc csemegének számító mézes dió is.

A dió feldolgozása, a hidegen sajtolás az olaj- és maglisztgyártó üzemben történik. Nem használnak semmiféle vegyszert és adalékanyagot, így natúr formában őrzik meg az értékes beltartalmat. Jótékony hatása megegyezik a fa alól felszedett és feltört dióéval, ám változatosabb formában tudjuk beilleszteni mindennapjainkba.

A rendkívül finom dióolaj „szívbarát”, nem tartalmaz koleszterint és transz-zsírokat. Általában a zsírok, olajok emberi egészségre gyakorolt hatását azzal mérik, hogy összetételükben milyen arányban vannak a telítetlen és a többszörösen telítetlen zsírsavak. Minél magasabb az arány, annál egészségesebb a vizsgált olaj. E szempontból a dióolaj igen elöl áll a rangsorban, de ki kell emelnünk immun-stimuláns E-vitamin tartalmát is.

Salátákhoz (alma, körte, kéksajt, camembert, zeller), süteményekhez, gyümölcslevekhez, natúr-, illetve gyümölcsjoghurtba keverve, vagy akár egy jóízű baráti borozgatás alkalmával sajtokhoz, valamint utólagos ízesítéshez is használhatjuk. Különlegesen finom reggelit kapunk, ha zabkásánkat dióolajjal ízesítjük.

A szépségápolásban is fontos szerep jut a dióolajnak a száraz, kirepedezett bőr regenerálásában. Az őszi-téli időszakban bőrünk mindig veszít hidratáltságából, melyet a dióolajjal rendszeresen pótolhatunk. Dióolajjal a hajunkat is ápolhatjuk, melytől az csillogóvá, élettel telivé válik.

A konyhában változatosan használhatjuk a dióolaj ülepítésekor keletkező, ásványi anyagokban gazdag diókrémet. Különlegessé varázsolhatunk vele süteményeket, szendvicseket, salátákat és önteteket.

Kevesen tudják, hogy a dióbél fehérjetartalma nagyobb, mint a húsé vagy a tojásé, ezért napi fogyasztása fogyókúrázóknak és sportolóknak is előnyös lehet. Gazdag B-vitamin tartalma miatt nemcsak agyfényesítő, de idegnyugtató, sőt jó kedvre is deríthet az előttünk álló borús napokban.

A hazai dió minősége kitűnő, vegyük ki hát részünket fogyasztásából egész éven át, ne csak az ünnepeken ajándékozzuk meg magunkat egészségvédő hatásával!

Forrás: ParaMedica Magazin

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!