Készüljünk a téli sportokra profi segítséggel!

//

Sokan már alig várják, hogy belevághassanak a téli sportokba, ám ennek sikeréhez az előtte lévő időszakot ajánlott felkészüléssel tölteni. Edzetlenül, az egész éves mozgáshiányt nem lehet néhány napos síeléssel bepótolni, nem is beszélve az esetleges sérülésekről.

Készüljünk a téli sportokra profi segítséggel!

Erőnlét

Megfelelő előkészületek nélkül, a téli sportok – korcsolyázás, síelés, snowboardozás – számos veszély forrásai lehetnek. Az elengedhetetlen jó erőnléti, edzettségi állapot és az ízületek védelme több hetes felvezető tréninggel érhető el. Az intenzív síelés a tengerszint feletti nagyobb magassággal járó alacsonyabb oxigénkoncentráció miatt is igénybe veszi a szervezetet, erre legjobban a hónapokkal korábban megkezdett futással, biciklizéssel „száraz edzéssel” vagy műpályás gyakorlással készülhetünk fel.

Felkészülés

A leghatékonyabb otthon is végezhető felkészítő gyakorlatok, például a guggolás és a rugózás kombinálása, a páros lábbal jobbról balra szökellés és az egyik lábról a másikra történő szökkenés.

Mandula, az újpesti síiskola snowboardoktatója azonban hangsúlyozza: sokan elfeledkeznek arról, hogy a természetben, a hideg levegőn teljesen másképp működik a testünk. A havon, a hó fölött fél méterrel biztosan nulla fok alatt van a hőmérséklet, tehát ehhez a szokatlan hideghez alkalmazkodni kell. Kevesen tudják, hogy még a legcélzottabb beltéri edzés sem képes kiváltani a kültéri felkészülést, ráadásul még a kardiokapacitás sem lesz ugyanaz kinn és benn. Ezért ideális terep a felkészülésre, a tanulásra és edzésre a műfüves pálya.

A snowboardoktató szerint az egyik legfontosabb készség, melyet el kell sajátítani, az esés technikája. Ezt a fajta irányított mozgást nem lehet a más sportokban már esetleg megtanult esésekhez hasonlítani, hiszen itt síléc vagy snowboard van a lábon, ami más koordinációt követel, különösen lejtőn lefelé.

Tippek a balesetek elkerüléséhez

– A legtöbb baleset azért történik, mert sokan túlbecsülik a képességeiket. Aki egyszer már síelt, az csupán élmény, de nem tudás és tapasztalat. Ezek a gyakorlottságot, edzettséget, fittséget, rugalmasságot és izomerőt mind-mind magukba foglalják.

– Nem érdemes megspórolni a sportolás előtti bemelegítést, hiszen ez az egyik leghatékonyabb módszer a balesetek elkerülésére. Ha terhelés előtt alaposan átmozgatjuk izmainkat, ízületeinket és ínszalagjainkat, akkor baleset esetén jelentősen növelhetjük az esélyét annak, hogy szalagjaink ne szakadjanak el. Ha mégis sérülünk, így csökkenthető a sérülés mértéke.

– Csak a kijelölt pályákon vagy tapasztalt vezetővel síeljünk, snowboardozzunk – különösen az ún. free ride pályákon.

– Mivel a legtöbb baleset délután, a síelés végén történik, ügyeljünk rá, hogy ha fáradtak vagyunk, mindig tartsunk pihenőt.

– Tévhit, hogy a forralt bor és a röviditalok bemelegítenek! Az alkohol nemcsak azért veszélyes sportoláskor, mert csökkenti a koncentráló képességet, de értágító hatása miatt a kihűlés esélyét is növeli. Ráadásul, ha kiderül, hogy a baleset alkoholos állapotban következett be, a biztosító sem téríti meg a költségeket.

Ne feledjük tehát, a téli sportok legnagyobb ellenségei az alkohol és a fáradtság lehetnek.

Dr. Dobos Márta
ortopéd szakorvos
oxygenmedical.hu

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!