Miért nem fejlődik a gyerekek agya tévénézés közben!?
Amikor a gyerekek hosszan ülnek a képernyő vagy számítógép-monitor előtt, a következő fejlődésüket hátráltató vagy tévútra terelő hatások érik őket.
1. Az idegrendszer fejlődéséhez mozgásra van szükség. A sokat tévézők esetében a neuronok közti ideghálózat nem tud olyan differenciálttá válni, mint a rendszeresen mozgó, éneklő, hangszereken játszó gyerekeknél.
2. A virtuális világban minden lehetséges, míg a való életben sok korlátba ütközünk, nem vagyunk mindenhatók, sérthetetlenek. Ezek a gyerekek nehezen veszik tudomásul, hogy a valóságban nem tudnak mindent irányítani, nem teljesül minden vágyuk, ezért frusztráltabbá, intoleránsabbá válnak. Nem tudják reálisan felmérni tetteik, szavaik következményét, így nem alakul ki a valós önkontroll.
3. Ha kevés igazi életélményt, tapasztalatot szereznek, akkor szoronganak, nehezen ismerik ki magukat a valós életben, ahol más szabályok érvényesek, mint a virtuális játékokban.
4. Beszűkültté válik a gondolkodásuk, fejletlen lesz a kommunikációjuk, a problémamegoldó képességük, mert állandóan kész megoldásokat látnak a monitoron, fantáziára, logikus gondolkodásra ritkán kényszerülnek.
5. Romlik a kreativitásuk, önállótlanabbá válnak, megtanulják passzívan elfogadni és használni a kész külső megoldásokat.
6. Ha elmaradnak a valós erőfeszítést igénylő kalandok, célkitűzések, nincs sikerélmény, nem szabadul fel elég boldogsághormon, életük szürke és örömtelen lesz.
7. A hosszan tartó monitor előtt ülés rontja a szemet, csökkenti az immunrendszer aktivitását, ezért betegesebbek.
8. A túl sok képi élmény túlterheli az idegrendszert, ezért a gyerek (és a felnőtt) nem tud rendesen ellazulni, éjjel jól aludni, reggel pihenten felkelni. Ez fokozza a belső feszültséget, ingerlékenységet, türelmetlenséget, így romlik az iskolai teljesítmény is.
Dr. Balaicza Erika
belgyógyász főorvos
www.balaicza.hu