Érintés nélkül élni?

//

Számos vizsgálat bizonyítja, hogy a pozitív szándékú érintés – a simogatás, ölelés vagy az intim együttlét – jelentős pozitív hatással van a benne résztvevő mindkét félre. A stressz csökkentésén, a hangulat javításán és az immunrendszer erősítésén túl a szív- és érrendszer egészséges működését is elősegíti.

A bőrön keresztül történő érzékelés a világhoz való legősibb kapcsolódási mód, ez a korai tanulás egyik bázisa. A bőr és az idegrendszer az embrionális fejlődés során közös területből fejlődik ki. Védő funkciója mellett jelentős szerepe van többek között a kognitív funkciók fejlődésében, az immunrendszer, sőt az én-identitás kialakulásában is.

A simogatás, ölelés hatására oxitocin és endogén opiátok termelődnek, melyek a boldogságérzet mellett csökkentik a szívfrekvenciát, a vérnyomást és a stresszhormonok szintjét a szervezetben. Szeretetteli érintések hatására csökken a szorongásért és a félelemérzetért is felelős kortizol hormon szintje, így stresszhelyzetekben is kevésbé billenünk ki egyensúlyunkból.

Számos kutatás bizonyította az érintés, az ölelés immunstimuláns és fájdalomcsillapító hatását. Sheldon Cohen, a Carnegie Mellon Egyetem kutatója munkatársaival azt vizsgálta, hogy jelenthet-e valamiféle védőfaktort az ölelés a légzőszervi vírusfertőzésekkel és azok tüneteinek erősségével szemben. Eredményeik szerint a gyakrabban ölelésben részesülők kisebb arányban fertőződtek meg, a fertőzöttek tünetei pedig enyhébbek voltak, mint a kevesebb érintésben részesülőknek.

Több vizsgálat összefüggést mutatott ki az érzelmi közelségben, gyakori fizikai kontaktusban élő párok érintkezésének mennyisége és a szív-érrendszeri állapotuk között.

Meglepő ugyanakkor, hogy még a párkapcsolatnál is nagyobb védő faktornak bizonyult a szőrös háziállat – kutya, macska – tartása, mivel általuk gazdájuk nagyon sok fizikai érintésben részesül. (Bármilyen szomorú következtetést is vonhatunk le ennek kapcsán a párkapcsolatok minőségéről.)

A híres amerikai családterapeuta, Virginia Satir szerint: napi 4 ölelés kell a túléléshez, 8 az önfenntartáshoz, 12 pedig a fejlődéshez. Tehát simogatásra, ölelésre fel!

Illés Szilvia
klinikai szakpszichológus


Források:
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797614559284
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15206831/
https://awionline.org/sites/default/files/products/preview_of_the_magic_of_touch.pdf

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!