Hogyan lesz majd belőlünk egészséges nagyszülő?

//

Az, hogy unokáink vidám, tettre kész nagymamát, nagypapát kapnak-e, jelentős részben rajtunk múlik. Tudatos, következetes életmóddal fenntartható az egészséges öregedés!

Az idő múlásával szervezetünkben előforduló gyakoribb változások: csökken az izmok tömege és ereje, a test veszít rugalmasságából, a bőr megereszkedik, ráncosodni kezd; a csontozat alapállománya átalakul, gyakoribbak a csonttörések; egy 75 éves ember tüdejének kapacitása már csak fele a fiatalkori teljesítményének; az erek fala merevebbé válik, növekszik a magas vérnyomás, a szív-érrendszeri betegségek rizikója; gyakoribb a cukorbetegség, a magas koleszterinszint; csökken a belső elválasztású mirigyek működése, a hormonszintek jelentősen változnak; csökken a szomjúságérzet, ezért az idősek könnyebben kiszáradhatnak; csökken az étvágy, az ízérzékelés intenzitása; romlik a látás és a hallás; gyengül az immunrendszer működése, így fogékonyabbá válunk a betegségekre, fertőzésekre; gyengül a memória, az agy teljesítőképessége, 90 éves korig az agy súlya kb. 30 dekagrammal csökken; a személyiség jellegzetességei markánsabbá válnak.

Az öregedés ugyan elkerülhetetlen, de jelentősen lassítható. Kutatások szerint az idősödés folyamatában, s az idő előtti halálozásban az életmódnak legalább akkora szerepe van, mint a géneknek. Nagyrészt tehát a saját kezünkben van a sorsunk, hogy meddig élünk, milyen lesz az életminőségünk, s főként, hogy mennyi időt tölthetünk el egészségesen.

Mit tehetünk, ha elhatároztuk, hogy „szembeszállunk” az idővel?

  • Életkortól függetlenül minden nap végezzünk egészségi állapotunkhoz igazodó testedzést! Valószínűleg nem létezik ennél hatásosabb fiatalító módszer. A testmozgás fenntartja a kondíciót, a javuló keringés pedig csökkenti a szív-érrendszeri megbetegedések kockázatát, ráadásul szépít, jót tesz a bőrnek is.
  • Táplálkozzon mértékletesen, 65 éves kor felett már átlag 25%-kal kisebb a szervezet energiaigénye! A plusz kilók megterhelik a szívet, az ízületeket és növelik számtalan betegség kockázatát. Fogyasszon kisebb adagú, de vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag, egészséges ételeket. Legalább az őszi-téli időszakban egészítse ki étrendjét plusz vitaminokkal!
  • A szomjúságérzet gyengülése ellenére se feledkezzen meg a bőséges folyadékfogyasztásról!
  • Tűzzön ki elérendő célokat, igyekezzen optimista és kiegyensúlyozott maradni! Még most is választhat életkorának és érdeklődésének megfelelő hobbit!
  • Ne zárkózzon be, továbbra is vegyen részt közösségi programokban, őrizze a családi és baráti kapcsolatait!
  • Töltse tevékenyen hétköznapjait! Minden nap tornáztassa az agyát! Akik értelmes, hasznos elfoglaltságot, például önkéntes munkát vállalnak, egészségesebb és hosszabb életet élnek.
  • Ne bosszankodjon, a feszültséget levezetheti a sport mellett légzőgyakorlatokkal, jógával, relaxációval, meditációval is!
  • jó kedély, a pozitív hozzáállás segíti a lelki béke megőrzését. Az idős kornak is megvannak a maga kincsei, örömei, melyek gyakran hétköznapi apróságokban rejlenek, vegyük hát észre őket!

Forrás: Somogy Megyei Egészségfórum

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: whatsapp
WhatsApp
Megosztás itt: email
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!