Miért lényeges az emésztés ritmusa?

//

A modern kor emberének élete felgyorsult, emésztése pedig lelassult. Rengetegen küzdenek emésztési zavarokkal, amelyekért gyakran a helytelen táplálkozás és a mozgásszegény életmód okolható. Mondhatnánk, hogy „ugyan, legalább kevesebbszer kell kimenni”, és közben – főként fiatalabb korban – hajlamosak vagyunk megfeledkezni a járulékos veszteségekről, melyeknek elkerülésével a későbbiekben nagyobb bosszúságoktól kímélhetnénk meg magunkat.

Ne feledkezzünk meg többek közt azokról a bőrproblémákról, melyek a salakanyagok felhalmozódásából erednek, vagy egyéb, rosszabb prognózisú betegségekről, illetve egyszerűen az erőlködésből fakadó értágulatok (aranyér) okozta fájdalmakról, kellemetlenségekről!

Van megoldás: alkalmazkodás és ellenállás

Életünk számos területén elképzelhető, hogy nem tudunk könnyen változtatni. Habár a körülményeken kevésbé, saját hozzáállásunkon és cselekedeteinken jóval nagyobb mértékben tudunk alakítani. A prevenciós szemlélet nem egy folyó, amely magával sodor minket, és hipp-hopp egészségesebbek leszünk. Tudatos döntések és tervezés élhető folyamata, amelyben éppúgy helyet kell, hogy kapjon a „mit és mennyit mozgunk”, mint a „mit és mennyit eszünk” kérdésre adott válaszunk.

Könnyebbség, hogy döntéseinket egyszerű ok-okozati tényezőkön alapulva tudjuk meghozni: a csokoládé megfog, a szilva hajt, a zabkása tisztít stb. Utóbbi a Hagyományos Kínai Orvoslás szerint kiemelten fontos az egészségünk megőrzéséhez, mert nemcsak a már fentebb említett problémák elkerülésében van szerepe, hanem fontos támogatás lehet az egészséges testsúly eléréséhez és megőrzéséhez is.

Könnyebbség a mindennapokban

A Hagyományos Kínai Orvoslás alapvetően egészséges folyamatként gondol a megfelelő ritmusú emésztésre, mivel ennek köszönhetően a salakanyagok kevesebbet időznek szervezetünkben. Emellett a funkcionalitás, az egészséges működés megőrzése is fontos, ami jelen esetben a tápanyagok és a folyadék optimális felszívását jelenti.

Érdemes ennek tudatában alakítani az étkezés útján bevitt, anyagcsere-folyamatokat támogató táplálékok mennyiségét. Van, akinek 2-3 naponta, van, akinek minden nap szükséges erre figyelmet fordítania.

Ajánlott a könnyebben emészthető ételek fogyasztása, ebből a szempontból előnyt élveznek a levesek és a különböző meleg gabonakásák. Utóbbiak rosttartalma hatékonyan tisztíthatja a bélrendszert, ráadásul – jól elkészítve – fehérjében gazdag, zsírban szegény táplálékhoz juthatunk.

A kínai konyha nagy becsben tartja a lassú tűzön, hosszú ideig főzött hústartalmú leveseket, melyeket hasonlóan készítenek, mint a magyar háziasszonyok a népszerű húslevest.

A hosszú ideig tartó főzés során az állati eredetű alapanyagokból a hasznos kollagén jól felszívódó formába kerül, és így elfogyasztva érvényesülnek jótékony hatásai. A Hagyományos Kínai Orvoslás mindezeken felül egyes növények kivonatának, bizonyos esetekben főzetének fogyasztását is javasolja:

  • a szennalevelet, amely természetes módon segít fenntartani a bélműködés rendszerességét, támogatja a bélfunkciókat és az emésztés ritmusát;
  • a csalánlevelet, amelyet a magyar népi gyógyászatban is természetes vízhajtóként alkalmaznak;
  • a borókát, amely támogatja a zsír- és szénhidrát metabolizmust;
  • a barna algát és az északi-tengeri algát, amelyek a testsúlycsökkentésben segíthetnek;
  • a csilit, amelynek kapszaicintartalma támogatja a zsírok és szénhidrátok oxidációját.

Végezetül ne feledkezzünk meg a rendszeres testmozgás fontosságáról sem! Ha sportolni nincs is lehetőségünk, minden napra ajánlott egy kiadós séta. Mindezzel sokat tehetünk egészségünk megőrzéséért.

Közép- és Kelet-Európai Hagyományos Kínai Orvoslás Egyesület

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: whatsapp
WhatsApp
Megosztás itt: email
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!