Ünnepi diéta kompromisszumok nélkül

//

Világnézettől és hagyományoktól függetlenül szinte mindenkit érintenek valahogyan a téli és tavaszi ünnepek. Ilyenkor összegyűlik a családok apraja-nagyja és körbeüli az ünnepi asztalt. A hölgyek ezért jó előre kitalálják a menüt, a férfiak pedig gondolatban már edzik ízlelőbimbóikat. Ki ne szeretne jókat enni?

A gasztronómiai élvezetek mértéktelen halmozásának azonban nagy ára és komoly egészségügyi kockázata lehet. Főleg tavasszal nagy a kísértés, hiszen többhetes, ígéretes fogyókúránk eredménye rövid úton a kukában landolhat.

Fontos tehát az odafigyelés az ünnepi étkezések kapcsán, de sokan vannak, akik orvosi javaslatra vagy egyéb okból komolyan diétáznak. Vannak szénhidrát-, zsír-, cukor- és kalóriaszegény diéták, emellett étkezhetünk a paleo, ketogén, vegetariánus, vegán táplálkozási elveknek megfelelően, hogy csak a legismertebbeket említsük. Az átlagember ezekben a szigorú megszorításokat és a lemondást látja, ám az érintettek tudják, hogy ma már sokféle alternatív alapanyag kapható. Ha pedig csak az egészségtudatos táplálkozás a cél, néha apró változtatások is elegendőek a vállalhatatlannak tűnő kompromisszumok helyett.

Vásárolhatunk bioboltokban, választhatjuk a cukormentes változatokat, kosárba tehetjük az adalékmentes, természetes összetevőket tartalmazó termékeket és mellőzhetjük az üres kalóriát tartalmazó, szükségtelen nasikat.

A dietetikusok szerint a kiegyensúlyozott táplálkozáshoz igazából nem kell megvonni semmi hasznos tápanyagot magunktól, csak az arányokra és a mennyiségekre kell figyelni. Ha nincs egyéb orvosi indoka, nem kell tehát teljesen elhagyni étrendünkből a szénhidrátot vagy a zsírt, elég, ha az egészségesebb változatokat fogyasztjuk: zsírból például az Omega-3 és egyéb, többszörösen telítetlen zsírsavakban gazdag, hidegen sajtolt olajokat, a liszteket pedig dúsíthatjuk szénhidrátban szegény, vitaminokban pedig gazdagabb maglisztekkel. A cukor mennyiségét viszont mindenkinek ajánlott visszaszorítani.

Az utóbbi évek legfelkapottabb étrenddivatja a vegetáriánus, illetve a vegán diéta, aminek áldásos hatásait sok táplálkozástudományi szakember is igazolja. A vegán étrend a vegetáriánussal szemben nem csupán húsoktól mentes, hanem bármiféle állati eredetű élelem fogyasztását is tiltja, így a vegánok nem esznek semmilyen tejterméket, tojást, de még mézet sem.

A nagy népszerűségnek köszönhetően egyre több vegán termék érhető el az átlag élelmiszerboltokban is. A vegán és alternatív élelmiszerek ára általában magasabb, de cserébe többnyire igényesebb az összetevők minősége, ajánlott ugyanakkor minden esetben megnézni a termék címkéjét, mert attól, hogy egy élelmiszer beleesik egy bizonyos diétakategóriába, nem feltétlen jelent egészségesebb alternatívát. Érdemes az adalékmentes, természetes összetevőket tartalmazó élelmiszereket előnyben részesíteni.

Azt gondolhatnánk, hogy bizonyos ételeket egyáltalán nem lehet vegán módon elkészíteni, hiszen nem hiányozhat belőlük például a tojás. Sütemények esetében sok praktikát ismerünk a tojás kiváltására, de mi a helyzet az olyan ételekkel, melyeknek a tojás az alapja? Hogyan készítsünk például majonézt tojás nélkül? Házilag ez nem olyan egyszerű, szerencsére az üzletekben már lehet vegán majonézt vásárolni.

Legyünk figyelmesek, ellenőrizzük a termékcímkét, válasszunk olyan alternatívát, ahol a tojásmentességet és a majonéz ízt nem szintetikus adalékokkal, ízfokozókkal vagy finomított olajokkal érik el, hanem természetes összetevőkkel!

Forrás: ParaMedica EgészségMagazin

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: whatsapp
WhatsApp
Megosztás itt: email
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!