Keresés
Close this search box.

VAKÁCIÓÓÓÓÓÓÓ!

Kicsik és nagyok minden évben alig várják, hogy végre elérkezzen a szünidő, a felnőtteknek pedig a szabadság ideje, amikor az egész család egy időre végre kiszabadul az otthon megszokott napirend, feladatok és kötelezettségek keretei közül. Végre máshol és mással telik az idő, ami persze komoly felkészülést igényel, hogy a lazuló fegyelem és a szokatlan programok után mindenki egészségesen, csak kellemes élményeket gyűjtve térhessen haza.

Nagyon nem mindegy, hogy hányan, milyen messzire, milyen körülmények között utazunk és hová érkezünk! Egészen más felkészülés szükséges, ha egyhelyben, például vízparton töltjük a szabadság idejét, fedél van a fejünk felett és esetleg még az ételről sem nekünk kell gondoskodnunk. Lényegesen nagyobb kihívást jelent, ha több helyszínt látogatunk meg, menet közben vásárolunk ételt, melynek minőségében sem lehetünk biztosak. Még ennél is több élményre – és persze váratlan eseményre, esetleg veszélyre – készülhetünk, ha vándortábor jelleggel, túrázással, kirándulással, sátorozással töltjük az időt és minden helyszínen saját magunknak főzünk.

Vigyük magunkkal!

Bárhová is megyünk, a nyári időszakra tekintettel mindenhol szükségünk lesz a napvédelem kellékeire, melyek sem egy tengerparti napozás, sem egy órákon át tartó városnézés, sem a természetben kirándulással töltött órák alatt nem nélkülözhetők. Ilyenek a napszemüveg, a tűző nap ellen védő, jól szellőző napkalap vagy sapka, illetve a bőrtípusunknak megfelelő faktorszámú napvédő készítmény. Sokan biztosabbnak tartják, ha napvédelem céljából a vastagon kent napkrém helyett vékony, jól szellőző inggel, sállal oldják meg szabadon lévő testrészeik napvédelmét.

Bárhol is vagyunk, szintén nélkülözhetetlen kellék a tiszta vízzel megtöltött kulacs, üveg, hiszen a hőségben a fokozott párologtatás miatt szervezetünk napi vízigénye több litert is elérhet.

A lábat jól tartó, kényelmes cipő is elengedhetetlen, akár kirándulás, akár városnézés miatt tervezünk hosszabb gyaloglást.

Útipatika

A gondosan összeállított útipatika szélsőséges esetben akár életet is menthet! Amennyiben asztmás, allergiás családtag is utazik velünk, feltétlenül legyenek kéznél a megfelelő sürgősségi szerek, mert nem tudhatjuk, hogy milyen étel-ital, vagy környezeti hatás válthat ki az érintettnél gyors allergiás reakciót. Itt nem csak a légúti- vagy ételallergiákra gondoljunk, hiszen előfordulhat olyan váratlan eset, amikor egy banálisnak tűnő méh- vagy darázscsípést először csak enyhe viszketés követ, majd vörös, nagy méretű, 12 cm-t meghaladó átmérőjű duzzanat alakul ki. Ezt követheti az egész testen megjelenő bőrkiütés, borvörösség, az ajak és a szem vizenyős duzzanata, illetve fulladás. Ilyen esetben azonnal forduljunk orvoshoz vagy hívjunk mentőt, mert a beteg állapota gyorsan romolhat és akár percek alatt is kialakulhat az anafilaxia: szapora szívverés, vérnyomásesés, zavartság, hányás, hasmenés, eszméletvesztés, sokkos állapot.

Az ilyen helyzetek megelőzésére, diagnosztizált esetekben az orvos elsősegélyszettet ír fel, mely a szteroid és antihisztamin tartalmú gyógyszerek mellett egy autoinjektort (önbelövős fecskendőt) is tartalmaz. Ezt az esetleges csípés után azonnal használva megelőzhetjük a súlyosabb tüneteket, ezért a természetben járva, ezt szükség esetén mindig tartsuk magunknál – javasolja dr. Balogh Katalin, a Budai Allergiaközpont főorvosa.

Fertőzések, sérülések

Utazáshoz elengedhetetlen, hogy a várható veszélyekre felkészülve állítsuk össze „elsősegélycsomagunkat”. Ennek elmaradhatatlan kellékei a fertőtlenítő- és kötszerek. Mivel minden seb más, így a kezelésük is eltérhet attól függően, hogy vágott, horzsolt vagy égési sérülésről van szó. Legyen nálunk megfelelő fertőtlenítőszer, például jód a sebtisztítást követően a seb fertőtlenítéséhez. Vágott vagy horzsolt, felületi seb esetében hámosító kenőccsel gyorsíthatjuk a gyógyulást.

Minden komolyabb seb, illetve állati harapás esetén forduljunk orvoshoz, mivel nagyon nagy a fertőzésveszély!

Forrás: allergiakozpont.hu

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!