Fontos beszélgetések iskolakezdéskor
Az iskolába visszatérő gyerekek számára a tanulás kapcsán is kikerülhetetlen lesz a mesterséges intelligencia használata, ami önmagában óriási kihívás elé állítja egyrészt az oktatási rendszert, másrészt a szülőket is.
Itt az ideje azoknak a fontos beszélgetéseknek, amiket eddig talán halogattunk, máskülönben a szexuális felvilágosítást is lélektelen gépek végzik majd el helyettünk.
Mik azok a témák, melyekről érdemes még a tanév kezdetén elbeszélgetni a kisiskolás gyerekünkkel?

Online zaklatás (Cyberbullying)
A kirekesztés, szisztematikus zaklatás, bántás, csúfolódás sajnos mindig is a gyermekkor része volt.
Az online világ azonban új szintre emelte egymás megszégyenítését. Míg az offline zaklatás legalább az otthon csendjében vagy a tantermen kívül szünetel, addig a cyberbullying soha nem ér véget!
Az iskolában elhangzó vagy padra vésett bántó mondatokat néhány száz gyerek láthatja (ez is sok!), míg egy rosszul sikerült poszt, vagy virálissá váló videó akár százezrekhez eljuthat, és örökké nyoma marad. Ezzel kapcsolatban már egy 6-7 éves gyereknek is el lehet mondani, hogy „van olyan, hogy az emberek bántják egymást az interneten. Bántó, sértő üzenetet küldenek egymásnak, vagy olyasmit osztanak meg rólunk, amit nem engedtünk meg. Ha bántanak, vagy azt látod, hogy másokat bántanak, szólj nekünk, vagy egy felnőttnek és majd kitalálunk valamit. Nem kell szégyellned magad!”
Sokszor a szégyen a legnagyobb akadálya annak, hogy megosszuk a nehézségeinket másokkal, és ez a bántalmazás esetében kiemelten igaz.
Eltérő fejlődés és online kihívások

Hiperaktív, autista, figyelemzavaros, diszlexiás? Bármilyen idegrendszeri eltérésről is beszéljünk, a neurodivergens (tipikustól eltérően fejlődő) gyerekek különösen veszélyeztetettek, ha bántalmazásról van szó.
Akár van saját okoseszköze a gyerekünknek, akár nincs, szükségük van az iránymutatásunkra. Beszéljünk velük arról, mik a pontos teendők akkor, ha bántást tapasztalnak! Adjunk minél konkrétabb utasításokat és példákat, hogy megértsék, mit is jelent az online (és offline) zaklatás!
A „másság” miatti kirekesztés – például egy chatcsoportból –, különösen fájdalmasan érinthet minden gyereket, miközben a megküzdéshez szükséges eszközeik hiányosak.
Az autizmus spektrumzavarban érintett iskolás számára a megszokottnál is több kihívást jelenthet az okoseszközök használata: a szociális jelzések és általában a kommunikáció terén megélt akadályok miatt a közösségi média kiemelt problémaforrás lehet, amire fel kell készítenünk gyermekünket. Érdemes átgondolnunk, hány éves kortól engedjük meg nekik ezen platformok használatát.
Nem csak azoknak a szülőknek van dolga az érzékenyítéssel, akik neurodivergens gyereket nevelnek. Ha szeretnénk empatikus, kedves gyereket nevelni, beszéljünk nekik arról, hogy vannak, akiknek egyes feladatok (pl. írás, olvasás, társas kapcsolatok, sorbanállás stb.) nehézséget okoznak, és velük türelmesebbnek érdemes lenni.
A zaklatás szereplői közül figyelmet érdemelnek az ún. szemlélők is, akik nem bántanak másokat, de nem is akadályozzák meg társaik áldozattá válását. Ha arról is beszélünk a gyermekeinkkel, mit tegyenek, ha tanúi mások kirekesztésének, bántásának, csúfolásának, sokat tehetünk a zaklatás megállításáért, sőt megelőzéséért is.
Biztonságban a neten
Mi történik, ha a 8 éves gyerekünk TikTok-videókat nézegetve tölti a szabadidejét? Talán semmi, ám a helyzet ennél veszélyesebb is lehet. A gyerekeket privát üzenetben megszólító idegenek száma ijesztő méreteket ölt, és ne legyenek illúzióink: többségük nem jó szándékkal akar kislányokkal és kisfiúkkal beszélgetni! A gyanútlan iskolás pedig a kedves közeledés mögött nem sejt rosszindulatot, és a beszélgetés során számos bizalmas adatot is megoszt a másikkal, akit talán a barátjának tekint, különösen, ha magányosnak érzi magát.
Ennek ellenszere egyrészt, ha nem adunk lehetőséget 14 (egyes szakértők szerint 16) év alatti gyerekeknek arra, hogy regisztráljanak a közösségi médiafelületekre; másrészt megtanítjuk nekik, hogy soha ne osszanak meg személyes adatokat (fotókat, lakcímet, iskola nevét) idegenekkel, és ne is beszélgessenek olyanokkal, akiket nem ismernek az offline világban.

Akár rendőrségi ügyet is generálhat az, ha csupán továbbítunk egy intim fotót a másik engedélye nélkül. Hívjuk fel erre gyermekünk figyelmét, és mondjuk el neki, hogy ne küldjön magáról intim területet ábrázoló fotókat senkinek!
A gyerekek átlagosan 10-11 évesen találkoznak először pornográf tartalommal. A legtöbb fejtörést az okozza a szülőknek, hogyan beszéljenek erről úgy a gyerekükkel, hogy az érthető legyen, és ne okozzon zavart a gyerekben. A következő néhány egyszerű mondat segítségünkre lehet: „Az internet tele van képekkel és videókkal. Vannak érdekes és hasznos, szép tartalmak, de találkozhatsz ijesztő vagy felkavaró dolgokkal is. Ha például meztelen testeket ábrázoló képeket vagy videókat látsz, inkább tedd le a telefont, vagy csukd le a laptopod, és gyere oda hozzám.”
Jantek Gyöngyvér
klinikai szakpszichológus
jantekgyongyver.hu
Fenti témákról fontos tanácsokat olvashat szerzőnk: Pisztrángok, szevasztok! Gyerekkönyv a digitális biztonságért című, idén megjelent könyvében.