Memóriajavítás alvással
Az American Academy of Neurology éves közgyűlésén prezentált vizsgálatban 48 egészséges, 18-30 év közötti felnőtt vett részt. A pácienseket négy csoportba osztották, majd szópárokat tanítottak nekik.
Az első csoporttól a szópárokat a nap végén kérdezték vissza. A második csoport tagjait hazaengedék, majd az éjszakai alvást követően, másnap reggel kellett felmondaniuk az elsajátított anyagot. A két csoport eredménye jelentősen eltérő volt.
A harmadik és negyedik csoport számára extra feladatot írtak elő. Másnap reggel, közvetlenül a teszt kitöltése előtt újabb, de az eredetihez hasonló szópárokat mutattak nekik. A teszt során mindkét szópár-csoportot visszakérdezték. A vizsgálat célja az volt, vajon képesek-e a résztvevők az utóbb látottakat azonos hatékonysággal memorizálni.
A teszt eredményei magukért beszéltek. Egyértelműen azon csoportok tagjai végeztek eredményesen, akik a vizsgálat előtt aludhattak. Ők az előző nap bemutatott szópárok közel három-negyedére emlékeztek tökéletesen. Ezzel szemben azok, akik még este, alvás előtt töltötték ki a tesztet, a szavaknak csupán egy-harmadát memorizálták helyesen. Ugyancsak gyengébb eredményt hozott a közvetlenül a vizsga előtt megmutatott szavakból készült teszt.
A vizsgálat így elsőként bizonyította, hogy az alvás valóban segít az elsajátított anyagok pontos visszaadásában, keveredések nélkül. Vélhetően az új ismeretek az alvás alatt rendszereződnek, így lényegesen nagyobb arányban és pontosabban rögzülnek.