Európa elöregedő társadalmaiban csökken a fiatalkorúak száma, miközben az időskorúaké folyamatosan nő: ma a teljes európai lakosság 20%-a 60 év feletti. Az idősebb korosztályban ezzel együtt határozottan növekszik az aktív életvitelt folytatók száma, akiket OPAL (older people with active lifestyle) csoportként nevez a szakirodalom.
E társadalmi réteg egyre nagyobb részt vállal a munkavégzésben, a felnőttképzésben és nem utolsósorban a turizmusban. Piaci erejének kiaknázása például a gyógyturizmusáról ismert magyar gazdaságnak is érdekében állna. Ám ehhez az időskorúak igényeinek pontosabb ismeretére, megfelelő termékekre és szolgáltatásokra van szükség.
A nyugdíjas korúak kevésbé ragaszkodnak a szezonális szolgáltatásokhoz, magas minőséget várnak el, melyért jellemzően sokat is hajlandóak áldozni. Az időskorúak társadalmi és gazdasági erejét felismerve, egyre több utazási iroda kínál speciális szenior turisztikai szolgáltatásokat, utakat.
A fiatalokhoz, kisgyermekes családokhoz, vagy éppen középkorúakhoz hasonlóan, az idősebb korosztálynak is megvannak a sajátos, utazáshoz, nyaraláshoz, szórakozáshoz kapcsolódó elvárásaik, így az egyszerű közlekedés, az egyszemélyes kereslet, a biztonságos, akadálymentesített, komfortos környezet, a minőségi kulturális és természethez kapcsolódó programok, valamint a gyógyászati szolgáltatások a legfontosabb szempontok ebben a szegmensben.
Annak érdekében, hogy a turisztikai piac a kezdeti lépéseket követően mind teljesebb képet kaphasson a „60+” korosztály igényeit illetően, piackutatásokra, termékfejlesztésekre és az új igényeket is figyelembe vevő oktatásra van szükség.
Jusztin Márta
főiskolai tanár (BGF)