Keresés
Close this search box.

Internet a családban

//

Az elmúlt néhány esztendő alatt az Internet tagadhatatlanul meghódította a világot. Olyan új kapu nyílt a világra, melyen hihetetlen mennyiségű információ áramlik. Már nem is csodálkozunk rajta, hogy kicsi gyerekeink is jobban kezelik az egeret, mint mi magunk. Hogyan ítéljük meg szülőként az internetet, amikor az egyik szemünk sír, a másik meg nevet?

Internet a családban

Időrabló volta mellett – pedagógiai szempontból – az Internet előnye, hogy még a lusta gyereket is rákényszeríti az olvasásra, az olvasott szövegek, utasítások értelmezésére, a hibátlan helyesírásra, hiszen e nélkül a számítógép egyszerűen nem hajtja végre a kívánt utasítást. Mindez még a szétszórt gyereket is hozzászoktatja a hosszabb távú, fokozott koncentrációhoz.

Eme „új kapun” az információ sajnos válogatás nélkül áramlik be. Fontos, hogy a szülők figyelemmel kísérjék, gyermekeik milyen oldalakat látogatnak. Ehhez nyújtanak segítséget a „szűrőprogramok”, melyek megszűrik az Internet állományait, és csak olyan oldalakat engednek letölteni, amelyeket előzőleg a szülők már ellenőriztek. Mutassanak gyermekeiknek olyan érdekes weboldalakat, ahonnan az érdeklődésüknek megfelelő tartalmakat ismerhetik meg, illetve ahol tanulásukat megkönnyítő segédanyagokat találhatnak. Példaként: www.egyszervolt.hu, www.olvasnijo.hu, www.minimax.hu, www.levendulaneni.hu, www.mesebirodalom.hu, www.kacifant.hu (védett tartalmú kereső), www.gribedli.hu, www.kolyokorszag.hu, felsősöknek, középiskolásoknak tanulási segédanyagként: www.sdt.sulinet.hu.

Röviden szólnom kell a „Varázsdobozról” is, melynek negatív hatásai közül ismert, hogy a gyermek minél többet tévézik, annál agresszívabbá válik. Azt viszont kevesen tudják, hogy – a szinkronizált filmeknek köszönhetően – nőtt a beszédértési problémával küzdő gyermekek száma. A beszédtanulás fázisában (óvodáskorban) fontos, hogy a gyermek ne csak hallja a szavakat, de lássa is a hozzá tartozó ajakmozgást. Szinkronizált filmek esetében pedig a színészek egészen másként „tátognak”, ami nagyon összezavarja a gyereket. Kerüljük tehát ilyen korban a szinkronizált filmeket, később, amikor a gyerek már tud olvasni, válasszunk eredeti hanggal, magyar feliratos filmeket. Így a gyermek egyrészt szórakozva gyakorolja az olvasást, másrészt „ingyen nyelvórán” vesz részt, ami a tapasztalatok szerint rendkívül hatékony.

Dudáné Driszkó Adrienn
logopédus
Info: www.varazsbetu.hu

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!