„De nehéz az iskolatáska!”
A diákok táplálkozása terén, kedvezőtlen jelenség, hogy emelkedett a reggelit otthon nem fogyasztók (23%), valamint az édességeket és cukrozott üdítőitalokat naponta nassolók aránya. Az életkor emelkedésével nő a kávét és a gyorséttermi ételeket fogyasztók, valamint a rendszertelenül étkezők aránya.
A magyar gyermekek körében rohamosan növekszik a légszennyezéssel, táplálkozási és egyéb környezeti allergénekkel összefüggést mutató légúti, emésztőszervi és bőrgyógyászati allergiák aránya.
Emellett szaporodnak a mentális, szorongásos problémák (20-30%) és a gyermekkori depresszív tünetek (súlyosságától függően 4-20%). A tanulók 24%-a érzékeli nagyon nyomasztónak az iskolai feladatokat. A kimerültség mértékét szemlélteti a tanulók reggeli fáradtságának gyakorisága. Ugyancsak a túlzott terhelés egyik következménye a közéleti kérdések iránti érdektelenség és jellemző a passzív kikapcsolódások (tv) felé vonzódás.
A nyomasztónak érzett iskolai feladatok, a sikertelenség, esetleg a társak általi kirekesztettség pszichoszomatikus panaszokhoz vezethet, leggyakrabban fejfájás, szédülés, hányinger, hányás, gyomor- és hasfájás, alvászavarok, izomfájdalmak, fulladás és szívdobogásérzés jelentkezik. A szorongó gyermek képességei alatt teljesít, tovább erősítve ezzel szorongását, így kialakul az ördögi kör.
Főként annak fáj a gyomra, hasa, aki nem érzi magát biztonságban az iskolában. Gyakori fejfájást indukálhat a szülők túl nagy elvárása, a gyermek képességeihez és teljesítményéhez mérten. Gyakori alvásproblémáról panaszkodnak azok, akik szüleiktől nem kapnak megfelelő segítséget, támogatást, csak túlzott követelményekkel szembesülnek a szülők és tanárok részéről.
A diákok életminőségét, egészségét rontó tényezők felvetése már magában hordozza a megoldást is: a tanárok és szülők részéről több megértést, elfogadást, támogató, segítő odafordulást.
Forrás: Dr. Aszmann Anna tanulmánya (osztalyfonok.hu)