Csontritkulás menopauza előtt és után

//

Kevesen tudják, hogy a csontok nemcsak a menopauza után, hanem fiatalabb korban, helytelen életmód, vagy bizonyos betegségek következtében is törékennyé válhatnak. Hogyan előzhetjük meg a csontok idő előtti leépülését?

Csontritkulás
menopauza előtt és után

A csont egy rendkívül aktív szövet, melynek meghatározó szerepe van az élettartamban és az életminőségben egyaránt. A csontok képződését és lebomlását nagyon sok hormonális, immunológiai, genetikai és más életmódbeli tényező befolyásolja.

Csontritkulás esetén a csont állománya fellazul, „lyukacsos” szerkezetűvé, törékennyé válik. A csigolyák és a combnyak csont törése és fájdalmas elváltozásai a leggyakoribbak.

Az oszteoporózis kockázata a változó kor idején a legnagyobb, de bizonyos gyógyszerek (szteroidok, fájdalomcsillapítók), a bél-hasnyálmirigy- és májbetegségek is növelhetik kialakulásának veszélyét. Kevéssé ismert, hogy a pajzsmirigy betegsége, csökkent működése csökkenti a csontok újjáépülését, ráadásul a képződött kevesebb csont minősége is rosszabb, ezzel fokozódik a törés kockázata. Emellett gyakoriak az ízületi panaszok, az izomgyöngeség, fájdalom és a görcskészség.

Pajzsmirigy túlműködésben a helyzet más, de nem jobb! Ilyenkor ugyan több csont képződik, de több is bomlik le, tehát a végeredmény a csontállomány csökkenése. Bebizonyosodott, hogy a jellegzetes elváltozások már enyhén csökkent, vagy fokozott pajzsmirigyműködés esetében is kialakulnak, erre tehát gondolnia kell a kezelőorvosnak.

A megelőzés eszközei a szűrővizsgálatok és az életmódváltás. A pajzsmirigy működésének bármilyen eltérése esetén évenkénti kontroll javasolt. A csontsűrűség mérése (DEXA) mellett a csontanyagcsere számos „markerének”, többek között a D-vitamin szintjének meghatározása is fontos információt hordoz. A dohányzás abbahagyása és megfelelő kalcium tartalmú ételek fogyasztása mellett a D3-vitamin pótlása nemcsak a csontritkulás megelőzését szolgálja, de javítja az izomerőt, az immunrendszer működését, csökkenti a görcskészséget, illetve az emlő- és a prosztata daganatok kialakulásának valószínűségét is.

A D3-vitamin napi dózisa felnőtteknek 50-60 év között 400 IU (Nemzetközi Egység), 60 év felett pedig 800-1000 IU.

Prof. Dr. Balázs Csaba
immunológus, endokrinológus főorvos
www.endokrinkozpont.hu

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!