Mennyit hízhat a kismama?

//

Nemrégiben egy vizsgálat során az ausztrál kismamák kétharmadáról derült ki, hogy nem tudják, mennyi az ideális súlygyarapodás a várandósság alatt. Ez valószínűleg a magyar nőknek is problémát jelenthet.

Az ausztrál kutatás úgy találta, a kismamák egy része túl sokat hízik a 9 hónap alatt, másik részük viszont olyannyira nem „engedi el” magát, hogy közvetlenül szülés után alacsonyabb a súlyuk, mint a terhesség előtt.

A nőknek csak töredéke tudta, hogy mit jelent az egészséges táplálkozás, melyik élelmiszercsoportból mennyit kellene fogyasztaniuk, különösen igaz ez a zöldségekre és a gyümölcsökre. Hasonlóan felkészületlennek mutatkoztak a várandósság egyes szakaszaiban ajánlott súlygyarapodás mértékét illetően. Kifejezetten gyakoriak voltak a kismamák közt a fizikai aktivitásra vonatkozó téveszmék is, legtöbben még mindig úgy tartották, hogy várandósan óvakodni kell a mozgástól. Holott erős bizonyítékok támasztják alá ennek ellenkezőjét.

Egy ausztrál szaklapban publikált tanulmány szerint, azok a nők, akik már a teherbe esésük előtt is túlsúlyosak voltak, a várandósság alatt még nagyobb súlyfelesleget halmoztak fel. Mindez összefüggésbe hozható a születendő gyermek későbbi elhízásával is. Mint kiderült, ezt számos ún. pszichoszociális tényező befolyásolja, többek között az, hogy ezeknek a nőknek korábban többnyire sok sikertelen fogyókúrás tapasztalata volt. Ezen hölgyeknek feltétlenül erősíteni kell az önbizalmát, és segíteni az egészséges szokások kialakítását.

Ugyanilyen kiemelt figyelmet kellene kapniuk a másik véglethez tartozó kismamáknak, akik alig érik el az egészséges testsúlyt, és még a terhesség alatt sem képesek elfogadható súlygyarapodást produkálni. A túlzott vagy éppen elégtelen súlygyarapodás és a mozgáshiány kihat mind a mama, mind a baba egészségi állapotára.

Általános javallatként: ha a terhesség előtt a BMI kevesebb volt, mint 18,5, az ajánlott hízás: 12½–18 kg. Átlagos testalkatnál 18,5–25-ös BMI esetén 11½–16 kg súlygyarapodást ajánlanak, míg 25–30-as BMI értékek esetén már csak 7–11½ kg-ot. A túlsúlyos, 30 feletti BMI-vel induló várandósságnál ne gyarapodjunk 5–9 kg-nál többet. A testsúly kontrolljában a tudatos táplálkozás mellett a kifejezetten kismamák számára kidolgozott mozgásprogramok is segítenek.

Dr. Demjén László
szülész-nőgyógyász szakorvos
oxygenmedical.hu

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!