Együnk rostot!

//

A rostfogyasztás nemcsak a székrekedés megelőzésében fontos, de hozzájárul az egészséges bélflóra megőrzéséhez és számos betegség megelőzéséhez is. Akik elegendő rostot esznek, azoknál ritkábban alakul ki például cukorbetegség, magas koleszterinszint, magas vérnyomás, sőt bélrendszeri daganat is.

Átlagosan csak a felét fogyasztjuk el a kívánatos napi 30-40 gramm rostmennyiségnek.

Pedig a rostfogyasztás nemcsak az egészségmegőrzéshez szükséges, de azoknak is fontos, akik szeretnének fogyni, vagy hosszú távon megőrizni alakjukat. A szervezetben a rost nagymennyiségű folyadékot köt meg, sokáig fenntartja a jóllakottság érzetét, lassabban szívódnak fel a szénhidrátok, ezáltal a hirtelen vércukorszint ugrás is elkerülhető. Így érthetővé válik, miért fontos emellett a minimum napi 2-2,5 liter folyadék bevitele, hiszen e nélkül valóban székrekedés és puffadás alakulhat ki.

Ha rostban gazdag étkezésre gondolunk, elsősorban a teljes kiőrlésű gabonákból, búzából készült pékáruk jutnak eszünkbe, melyeket a lisztérzékenyek egyre szélesedő tábora nem fogyaszthat. Léteznek azonban olyan magas rosttartalmú gluténmentes alapanyagok, mint például a köles, hajdina, cirok, barna rizsliszt vagy a maglisztek, melyekkel a rosttartalom növelhető. Az is jó megoldás lehet, ha a korábban bevált, de alacsony rosttartalmú összetevőket tartalmazó recepthez útifűmaghéjat adunk, melynek több mint a fele a rost. Használhatjuk kenyerekhez, pékárukhoz, süteményekhez is a rost kiegészítésre.

Kevéssé ismert, szintén gluténmentes, kiemelkedő ásványianyag források még a dél-amerikai quinoa gabonaféle, az amarant és a chia mag, mely jól passzol mindenféle gyümölcshöz, tejtermékhez, de saláták mellé is tálalhatjuk.

Varga Dóra
dietetikus
allergiakozpont.hu

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!