Dió, te szeretni való!

//

Elérkezünk lassan az év végéhez, mostanra mindenki előásta a melegebb holmikat a szekrény aljából és nosztalgiával vegyes várakozással tekint az ünnepekre. Már-már érezzük a forralt bor ízét, illatát, és amikor épp beleharapnánk a lelki szemeink elé beúszó tökéletes bejgliszeletbe, hirtelen hiányérzetünk támad: elfogyott a dió!

Vajon miért ragaszkodnak sokan az ünnepek kapcsán a dióhoz? Egyrészt, mert hagyománya és épp szezonja van: az almával, körtével, sütőtökkel karöltve felváltja a szőlőt. Másrészt, mert nagyon finom, egészséges és remekül eltartható. Bár utóbbi tulajdonsága a legtöbb háztartásban nem sokat nyom a latban, mivel a dió „fogyóeszköz”, méghozzá gyorsan fogyó, így esélye sincs megromlani. Ráadásul az utóbbi években, a dióburok-fúrólégy garázdálkodása óta annyira egekbe szökött az ára, hogy kénytelenek vagyunk kisebb adagokban beszerezni. De lemondani róla? Soha!

Hazai gyümölcseink egyik leg-értékesebbje a dió. A termés legfontosabb része a dióbél, melyet tradicionálisan bejgli, zserbó, diós tészta, különféle torták és sütemények készítésére használhatunk fel, de ne feledkezzünk meg a grillázsról sem, ami nélkül sok helyen még ma is elképzelhetetlen egy lakodalom. Ám a dióbél nemcsak ízletes csemege, hanem nagyon egészséges is, akár egészben, akár feldolgozott formában!

Amennyiben a dióbelet hidegen préselik, a kisajtolt dióolaj teljes mértékben megőrzi a dióbélben található zsírban oldódó vitaminokat.

Antioxidáns hatású E-vitaminban gazdag, ezért jó hasznát vehetjük gyulladások esetén. Zsírsavainak 90%-a jótékony hatású telítetlen zsírsavakból – például Omega-3 zsírsavakból – tevődik össze, így fogyasztását szívünk, érrendszerünk, sőt agyunk is meghálálja. A világos színű dióolaj különleges ízt ad a salátáknak, gyökérzöldségeknek, desszerteknek, szószoknak. Vigyázzunk, ne hevítsük magas hőmérsékletre, csak utólagos ízesítéshez használjuk!

A dióolaj ülepített, sűrű, finom szemcsés része kreatívan felhasználható kenhető dió-krémként. Édes tészták – például csigák, kalácsok, piték –, palacsinták, gofrik töltelékeként, turmixok, smoothie-k ízesítőjeként nemcsak finom, de egészséges is.

Az olajban található értékes zsírsavak mellett a diókrém jelentős mennyiségű A- és B-vitamint, kalciumot, szelént és foszfort is tartalmaz. Kitűnő növényi fehérje- és rostforrás vegetáriánus étrendet követők számára. Kevesen tudják, hogy a dióból liszt is őrölhető. Amennyiben a dióbélből kisajtolják az olajat és megőrlik a magmaradványt (pelletet), akkor a végeredmény olyan zsír- és energiaszegény, gluténmentes liszt, mely koncentráltan tartalmazza a dióbél értékes tápanyagait a zsírsavakon kívül. Diétázóknak, vegetáriánusoknak, gluténérzékenyeknek kiváló fehérjeforrás.

Használhatjuk a hagyományos liszt helyett sütemények, pékáruk, kekszek, palacsinták készítéséhez, helyettesíthetjük vele a panírban a kenyérmorzsát, de töltelékekhez, sőt sűrítéshez is kiváló. Akár nyersen is fogyaszthatjuk, joghurtba, müzlibe, kásába keverve. Ne feledkezzünk el azonban a dióolaj bőrtápláló tulajdonságáról sem! A telítetlen zsírsavak bőrvédő hatása és az öregedést késleltető E-vitamintartalma miatt az olaj hidegen sajtolt változata kiváló kozmetikai alapanyag.

Bőrtápláló, nyugtató, regeneráló hatása bőrre kenve vagy bemasszírozva egyből érvényesül, de akár folyékony szappanhoz is adagolhatjuk a dióolajat.

Egyéb növényi hatóanyagokkal kombinálva a téli hónapokban hatékony védelmet nyújt az időjárás viszontagságaival szemben, fürdősó formájában pedig a száraz vagy érzékeny bőrűek számára is élvezetessé teszi a fürdőzést.

Forrás: ParaMedica EgészségMagazin

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: whatsapp
WhatsApp
Megosztás itt: email
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!