Az életmód szerepe a diabétesz megelőzésében és kezelésében

//

Nemcsak a diabéteszt, hanem az azt megelőző állapotot is komolyan kell venni, mivel kezelés nélkül rövid időn belül 2-es típusú cukorbetegséggé alakulhat. Idejében végzett életmódváltással viszont nagy eséllyel elkerülhetjük az élethosszig tartó gyógyszeres vagy inzulinos terápiát.

Emelkedett vércukorszint – A prediabétesz, mint kóros állapot, fontos jelzés, hogy az illető a cukorbetegség kapujában van. Az ide vezető életmód folytatásával át is léphetünk ezen a kapun.

Életmódváltás – A prediabétesz (IR, IGT vagy IFG) életmódváltással történő kezelése személyre szabott diétával és a rendszeres testmozgás beiktatásával kezdődik. Vizsgálatok szerint ezzel akár 50-60%-kal csökkenthető a cukorbetegség rizikója. A helyes stresszkezelés, valamint a cirkadián ritmus betartása – nem éjszakázunk, hanem alszunk és nappal vagyunk tevékenyek – bizonyítottan javítja a szénhidrát-anyagcserét.

Mit együnk? – A cukor és a finomított pékáruk kiiktatásán kívül az étkezés alapja a gyors és a lassú felszívódású szénhidrátok megfelelő napszaki elosztása, valamint a napi étkezés szénhidrát/kalória maximalizálása.

A sejtek inzulinrezisztenciájának mértéke napszakfüggő, így nem mindegy, hogy mikor mit eszünk. A gyors felszívódású szénhidrátok különösen a reggeli és a vacsora alkalmával kerülendők, mert ilyenkor a legkisebb a sejtek inzulinérzékenysége, azaz a legerőteljesebb az inzulinrezisztencia.

Bizonyos konyhai, főzési „trükkök” lassítják a felszívódást (pl. habarás teljes kiőrlésű liszttel, pürésítés elkerülése). Lehetőleg használjunk természetes alapanyagokat, és kerüljük a túlzottan feldolgozott vagy finomított élelmiszereket. A kevesebb összetevő sokszor jobb!

Nagyon fontos a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékbevitel is, ami naponta testsúlykilogrammonként legalább 30 ml. Ennek nagy része lehetőleg tiszta víz, esetleg ízesítetlen tea (nem fekete) legyen.

A diétás tanácsok betartásával elkerülhetők a vércukorkiugrások és az éhségrohamok is, mivel a lassú felszívódású ételek hosszabb időre megakadályozzák a vércukorszint esését, tartósabb teltségérzetet biztosítanak. Így könnyebben csökkenthető a testsúly, ugyanis – felmérések szerint – a 2-es típusú cukorbetegek nagy része kifejezett súlyfelesleggel küzd.

A súlytöbblet magasabb vércukorszintet, inzulinrezisztenciát eredményez és fordítva. Ahogy csökken a felesleges zsírszövet tömege, általában úgy javulnak az érintett vércukor értékei is.

Tornázza le a vércukorszintjét! – A diéta mellett a testmozgásnak is jelentős vércukorcsökkentő hatása van. Edzés során ugyanis több glükózt használ fel a szervezet, hogy biztosítsa az „üzemanyagot” a testnek. Ilyenkor csökken az inzulinigény is, ami szükséges a glükóz sejtekbe juttatásához. Így javul az inzulinrezisztenciás állapot is.

A szakemberek kiemelik, hogy ne csak kardió típusú edzéseket végezzen a beteg, hanem szánjon időt súlyzós gyakorlatokra is! Fontos azonban a fokozatosság betartása, főleg, ha eddig nem sportolt és nagy súlyfelesleggel küzd!

Ha mégis kell a gyógyszer –Amennyiben az életmódterápia, valamint a célzott táplálék-kiegészítők kevésnek bizonyulnak, úgy gyógyszeres kezelést javasolhat az orvos. Az American Diabetes Association javallata alapján amennyiben a sikeres életmódváltás következtében az értékek javulnak, úgy a gyógyszer – ellenőrzés mellett – előbb-utóbb elhagyható, ám az előírt diéta és testedzés a továbbiakban sem hanyagolható!

Stresszkezelés – Ne feledkezzünk meg a számunkra megfelelő stresszoldó módszer rendszeres alkalmazásáról, mivelstressz esetén hajlamosabb az ember szénhidrátot, édességet fogyasztani, ráadásul ilyenkor a bevitt ételtől függetlenül is emelkedhet a glükóz szintje a vérben!

Dr. Borus Hajnal
belgyógyász, diabetológus szakorvos
cukorbetegkozpont.hu

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!