ÉDES, de egészséges?

//

Nehéz helyzetben van, aki édesszájú, de kerülnie kell a cukortartalmú finomságokat, mert például cukorbeteg, esetleg valamilyen más betegsége van (pl. daganatos), talán hízásra hajlamos vagy „csupán” egészséges életmódra törekszik. Az alábbi összefoglaló alapján talán mindenki könnyebben talál számára megfelelő, egészségesebb variánsokat.

Minden cukor ugyanolyan „egészségtelen”? Egyáltalán nem! A legkevésbé egészségesnek a cukorrépából, kukoricából vagy egyéb növényekből többszörös finomítással nyert kristálycukrot tarthatjuk. Nem csak azért, mert természetellenesen tömény, legalább 95%-os arányban tartalmaz cukrot, hanem azért is, mert emésztéséhez, földolgozásához a szervezetünknek nagy mennyiségű kalciumra és B-vitaminokra van szüksége, amelyeket lehet, hogy más fontos folyamatokból fog elvonni emiatt. A manapság elterjedt kukorica- és gyümölcs-szirupokról ugyanez mondható el – az élelmiszeripar csak azért használja őket, mert még a répacukornál is olcsóbbak.

A közhiedelemmel ellentétben a barna cukor – melyet általában cukorrépából gyártanak – csak egy kicsit egészségesebb fehér társánál. Jó esetben azért barna, mert a finomítási folyamatot nem viszik végig, így marad benne értékes anyag (pl. B-vitamin). Rossz esetben azonban karamellel megfestik, azért barna.

A finomított nádcukor is hiába barna, ugyanolyan töménységben tartalmaz cukrokat, mint a sima, bolti kristálycukor.

A nyers, finomítatlan nádcukor azonban sokkal több pozitív élettani hatással bír. Tartalmazza a teljes B-vitaminskálát, egyéb ásványi anyagokat, íze lágy, kissé karamellás, talán kevésbé édes és határozottan kevesebb energiát tartalmaz. Sárgás-világosbarna színű, nagyobb, gyakran lágy kristályokból áll.

Kevésbé koncentrált cukortartalmú, viszont vitaminban, ásványi anyagokban bővelkedő alternatíva a juharszirup, amellyel sokan sütni-főzni is szoktak.

A fruktóz (gyümölcscukor) a bolti kristálycukornál 30-40%-kal édesebb, és azért „egészségesebb”, mert talán kevesebbet használunk belőle.

A méz cukortartalma minimum 80%-os, csak azért egészségesebb, mert sok vitamint, antioxidánst, ásványi anyagot és nyomelemet tartalmaz, egyben antibakteriális hatású is. 37 °C felett azonban értékes anyagai elvesznek, ezért süteményekbe és forró teába ne tegyük, mert inkább káros, mint hasznos lesz!

A cukoralkoholoknak csak kémiai értelemben van közük az alkoholhoz, nem lehet tehát berúgni tőlük.

A „leghíresebb” cukoralkohol a xilitol vagy nyírfacukor.

100 gramm xilitol 240 kcal-át tartalmaz, míg a bolti kristálycukor 380-390-et. Ugyanolyan édes, mint a kristálycukor, de energiatartalma alacsonyabb, ráadásul támogatja a szájhigiéniát: gátolja a baktériumok elszaporodását, ezzel segítve a fogszuvasodás és a felső légúti betegségek megelőzését.

Antimikrobiális hatása miatt nemcsak a kórokozók, hanem a tészták, sütemények megkeléséhez szükséges élesztőgombák szaporodását is gátolja, így kelt tésztákba nem érdemes tennünk.

Egyeseknél hasmenést okozhat, aki érzékeny rá, annak 2 hónapos hozzászokási időszakot javaslunk: napi egy kávéskanál fogyasztását jól tolerálja a szervezet, majd az időszak letelte után lehet emelni az adagot.

Egy másik kalóriaszegény cukoralkohol az eritritol (vagy eritrit). Kis mennyiségben megtalálható számos gyümölcsben, de alapvetően a cukrok erjesztésével állítják elő. Nagyobb mennyiségnél ez is okozhat puffadást, hasmenést, és ugyanúgy gátolja a gombák, baktériumok szaporodását, ezért kelt tésztákba nem való.

Végül a nullakalóriás sztívia (stevia) kerül említésre, mely a jázminpakóca nevű növény levelének kivonata, és akár 100-szor édesebb lehet a kristálycukornál, így minimális mennyiség szükséges belőle.

Dr. Balaicza Erika
belgyógyász főorvos
Biológiai daganatkezelés, vitamininfúziók, immunerősítés,
allergiák és intoleranciák, emésztési zavarok… kezelése
Tel: 06/70-422-44-39
www.balaicza.hu

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: whatsapp
WhatsApp
Megosztás itt: email
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!