Nem szereti senki bevallani, de az iskolakezdés, a teljesítménycentrikusság, a társaknak, a tanároknak és a szülőknek való komoly megfelelés hozzájárulhat a lelki bajok előtérbe kerüléséhez.
Egy korábbi felmérésből kiderül, hogy közel minden 4. iskolás korú gyermek valamilyen pszichés szorongással küzd, amiről nem is minden esetben tud a szülő.
Már az iskolakezdés ténye – az óvodából iskolába menetel – is frusztrációt válthat ki a 6 éves kisgyerekben. Ez nem csupán alkalmazkodási nehézséget jelent, hanem esetenként felfedezhető a depresszió, a szorongás, a deviáns viselkedés, a testi tünetekről nem is beszélve.
Valójában a gyermekek életében az iskola előtti időszak, az első 5-6 év meghatározó az érzelmi biztonság kialakulásában. Vagyis hogy szeretgették-e, ölelgették-e, játszottak-e vele eleget, hallott-e sok mesét, éneket. Megtanult-e személyes érzelmeket kapni és viszonozni.
Aki mindezt tudja, az védelemmel indul az iskolába, később a kamaszkorba, majd a felnőtt életbe.
Ne feledjük, a kisiskolás gyermek szinte még ovis! Továbbra is nagy az alvásigényük, melynek kielégítése a növekedéshez és a memória stabilizálásához szükséges. A vizsgálatok szerint a gyermekek sokkal jobban teljesítenek, ha többet alhatnak.
Továbbra is szeretnek sokat szaladgálni, játszani, friss levegőn lenni, az élményeiket megosztani. Komoly feladat vár tehát a szülőkre, nagyszülőkre, hogy mindezt maradéktalanul biztosítani, kielégíteni tudják.
Forrás: WEBBeteg, szakértő: Dr. Kovács Boglárka, klinikai szakpszichológus