Keresés
Close this search box.

Nem lehet elég korán kezdeni a szorongást?

//

A szeptemberi iskolakezdés kapcsán sok szülőben felmerül a kérdés: mi lehet az oka az eddig ovis gyermekük szokatlan viselkedésének, amikor először lépi át az iskola kapuját. Megmagyarázhatatlan has- és fejfájás, hányinger, étvágytalanság, bevizelés – mi történt a gyerekekkel?

Nem szereti senki bevallani, de az iskolakezdés, a teljesítménycentrikusság, a társaknak, a tanároknak és a szülőknek való komoly megfelelés hozzájárulhat a lelki bajok előtérbe kerüléséhez.

Egy korábbi felmérésből kiderül, hogy közel minden 4. iskolás korú gyermek valamilyen pszichés szorongással küzd, amiről nem is minden esetben tud a szülő.

Már az iskolakezdés ténye – az óvodából iskolába menetel – is frusztrációt válthat ki a 6 éves kisgyerekben. Ez nem csupán alkalmazkodási nehézséget jelent, hanem esetenként felfedezhető a depresszió, a szorongás, a deviáns viselkedés, a testi tünetekről nem is beszélve.

Valójában a gyermekek életében az iskola előtti időszak, az első 5-6 év meghatározó az érzelmi biztonság kialakulásában. Vagyis hogy szeretgették-e, ölelgették-e, játszottak-e vele eleget, hallott-e sok mesét, éneket. Megtanult-e személyes érzelmeket kapni és viszonozni.

Aki mindezt tudja, az védelemmel indul az iskolába, később a kamaszkorba, majd a felnőtt életbe.

Ne feledjük, a kisiskolás gyermek szinte még ovis! Továbbra is nagy az alvásigényük, melynek kielégítése a növekedéshez és a memória stabilizálásához szükséges. A vizsgálatok szerint a gyermekek sokkal jobban teljesítenek, ha többet alhatnak.

Továbbra is szeretnek sokat szaladgálni, játszani, friss levegőn lenni, az élményeiket megosztani. Komoly feladat vár tehát a szülőkre, nagyszülőkre, hogy mindezt maradéktalanul biztosítani, kielégíteni tudják.

Forrás: WEBBeteg, szakértő: Dr. Kovács Boglárka, klinikai szakpszichológus

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!