Miért rossz az emésztésem?

//

A test és az elme egészséges működése extrém módon függ a megfelelő emésztéstől. A rossz emésztés járványszerű probléma, amit a gyomorsavlekötők eladási statisztikái, illetve az epe- és vakbélműtétek gyakorisága kellően illusztrál. Hiába vesszük meg a legjobb, sőt legdrágább ételt, mégis betegek vagyunk. Hogyan történhet ez?

Ha nem tudjuk lebontani és megfelelően beépíteni, amit megeszünk, akkor legjobb esetben csak a pénzünket szórjuk ki feleslegesen élelmiszerre, legrosszabb esetben viszont savas, erjedt, rothadó és mérgező vegyületeket termelünk, amelyek minden szervünkben és szervrendszerünkben pusztítást végezhetnek.

Dr. Jonathan Wright, miután a Heidelberg-féle gyomorsavmérő módszerrel több ezer páciensének megmérte a gyomorsava pH-értékét, azt a becslést tette közzé, hogy az amerikaiak kb. 90%-a túl kevés sósavat (hidrogén-kloridot) termel. Ennek megdöbbentő következményei vannak, a megfelelő sósavszint hiánya ugyanis, számos súlyos egészségi problémához vezethet.

1. A fehérjék rossz emésztése és felszívódása, mely kb. ötvenezer testi funkciót érint (pl. a neurotranszmitterek termelődése, ami a hangulatot is szabályozza; a sejtek, szervek, csontok és szövetek karbantartása és korrigálása; stb.).

2. Ásványi anyagok (pl. kalcium, magnézium, foszfor, bór, vas, cink) elégtelen felszívódása.

3. A B12-vitamin elégtelen felszívódása, ami hosszabb távon visszafordíthatatlan idegrendszeri károsodáshoz, komoly hangulatingadozásokhoz, sérült kognitív funkciókhoz, demenciához, valamint vérszegénységhez és szívbetegséghez vezethet.

4. A nem megfelelően megemésztett gyomortartalom továbbhaladva az emésztőrendszerben mindenhol károkat okoz. A fermentáció egyrészt reflux, másrészt gázosodás és puffadás formájában jelentkezik, a vékonybélben irritációt és gyulladást kelt, ami idővel a nyálkahártya és a mikrobolyhok eróziójához vezet (szivárgó bél-szindróma). Így a véráramba kerülő emésztetlen fehérjék allergiák, ételérzékenység vagy autoimmun betegségek kialakulását eredményezik.

5. Fogékonyabbá válik a szervezet a parazitákra.

6. Hosszan tartó sósavhiány esetén túlszaporodhat az emésztőrendszer egyik amúgy ártalmatlan lakója, a Helicobacter pylori, ami a bélfal hám gyulladásához, elvékonyodásához és fekélyesedéshez, valamint az érfalak gyulladásához is vezethet.

A H. pylori azonban szerepet játszik például a leptin szabályozásban, tehát antibiotikummal való teljes kiirtása nem jó megoldás – féken tartása a normális sósavszint visszaállításával kedvezőbb alternatívát jelent.

Ennek érdekében kerüljük a túlevést, a szénhidrátok és fehérjék együttes fogyasztását, a „túlfőzött” és denaturált fehérjéket. Egyesek szintén problémát okozhat a gabonákban lévő glutén, főként a pasztörizált tejtermékek kazeinje, a magasan feldolgozott szójafehérje és esetleg a tyúktojásban lévő albumin is.

Tehát, miért nincs elég sósavunk? Ennek számos lehetséges oka van. Sósav kizárólag fehérjék jelenlétében termelődik, viszont a cukrok, illetve a keményítők jelenléte gátolja a termelődését. A magas szénhidráttartalmú étrend, különösen, amikor ez elégtelen mennyiségű étkezési fehérje bevitelével párosul (pl. vegetáriánus, vegán étrend) gyakori oka az elégtelen sósavtermelésnek.

Az alulműködő pajzsmirigy visszafogja a gasztrin termelődését, ami egy, a sósavtermelés beindulásához szükséges jelzőhormon. Bizonyos tápanyaghiányok (pl. B1-vitamin, cink, C-vitamin), a túlevés, a nem megfelelő ételkombináció, a túlzott alkoholfogyasztás, a szorongás, a krónikus stressz, az ideges állapotban való étkezés, mind problémát okozhat. Állítsuk mielőbb helyre sósavtermelésünket, hiszen ez az egész további emésztési folyamat kulcsfontosságú eleme!

A teljes cikk a tenyek-tevhitek.hu oldalon olvasható.

Forrás: Nora Gedgaudas: Primal Body, Primal Mind. Healing Arts Press, Rochester, 2011. ford. Mezei Elmira

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!