TÉL – új évszak, új szokások

//

A tél sok változást hoz életünkben. A rövidülő nappalok, borús, nyirkos időjárás nemcsak a hangulatunkra, de egészségi állapotunkra, sőt hétköznapi szokásainkra is hatással van, gyakran hátrányos módon.

TÉL – új évszak, új szokások

A hidegben több időt töltünk zárt térben, ahol munkahelyen, közösségekben gyorsabban terjednek a fertőzések. Teljesen normális, ha egy-egy fertőzésen átesünk – ez az őszi-téli időszak velejárója – ám, ha alig tudunk kilábalni egy-egy betegségből, érdemes életmódunkat górcső alá venni: lehet, hogy a gyakori betegségek oka itt keresendő.

Kanapén töltött esték – Legtöbben ott rontjuk el, hogy a hidegben teljesen szakítunk a szabadtéri programokkal, szögre akasztjuk a túrabakancsot, a futócipőt, nincs több séta, kocogás, kerékpározás. Fejben összeállítjuk a hétvégenként, esténként megnézendő filmek listáját, vagy a szokásosnál is több időt töltünk a számítógép előtt, közben pedig jókat nassolunk.

Ennek eredménye a gyorsan szaporodó plusz kilók mellett, állóképességünk és immunrendszerünk gyengülése, ráadásul az órákon át mozdulatlanul nézett tévé, monitor, vagy rosszul megvilágított szobában az olvasás még a szemünket is rontja.

Dr. Jánosházi Eszter szemész szakorvos véleménye szerint a látásromlás mellett egyre gyakoribb, a lakosság 20-30%-át érintő panasz a szemszárazság is, amit különösen fokoz a hosszan egy irányba nézve, pislogás nélküli olvasás, pláne, ha ezt száraz levegőjű, fűtött, klimatizált helyiségben végezzük, ahol a fűtés miatt magasabb a levegő porral való telítettsége. A jól ismert panaszokat – égő érzés, a szem enyhe bepirosodása, idegentestérzés, könnyezés – télen a hideg, az erős szél, a huzat is fokozza. A szem nedvességét megfelelő műkönnyek, regeneráló szemcseppek, súlyosabb esetben gél vagy szemkenőcs használatával állíthatjuk helyre.

A tél során étkezési szokásaink is megváltoznak: a szezonális, friss zöldségek és gyümölcsök helyét más típusú, kalóriadúsabb élelmiszerek váltják fel. A szervezet ellenálló képességét azonban csökkenti minden, ami nem egészséges. Kerülendő ezért a túl sok zsírt és szénhidrátot tartalmazó étrend. Törekedjünk a mértékletességre, e nélkül könnyen felboríthatjuk a szervezet egyensúlyát, a helyreállítás igyekezete pedig rengeteg energiát emészt fel, így nem marad elegendő a fertőzések elleni védelemre.

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!