Hogyan lehetünk egészséges nagyszülők?

//

Az öregedés önmagában nem betegség. Hogy unokáink vidám, tettre kész nagymamát, nagypapát kapnak-e, jelentős részben rajtunk áll. Következetes, egészséges életmóddal fenntartható az egészséges öregedés!

Hogyan lehetünk egészséges nagyszülők?

Az idő múlásával szervezetünkben előforduló gyakoribb változások: csökken az izmok tömege és ereje, a test veszít rugalmasságából, a bőr megereszkedik, ráncosodni kezd. A csontozat alapállománya átalakul, gyakoribbak a csonttörések; egy 75 éves ember tüdejének kapacitása már csak fele a fiatalkori szerv teljesítményének; az erek fala merevebbé válik, növekszik a magas vérnyomás, a szív és a keringési rendszer betegségeinek rizikója. Gyakoribb a cukorbetegség és a magas koleszterinszint; csökken az idegrostok vezetőképessége, a belső elválasztású mirigyek működése, a hormonszintek is jelentősen változnak. Csökken a szomjúságérzet és az étvágy, ezért az idősek könnyebben kiszáradhatnak; az ízlelőbimbók száma fogyásnak indul, csökken az ízérzékelés intenzitása. Romlik a látás és a hallás, gyengül az immunrendszer működése, ezáltal fogékonyabbá válunk a megbetegedésekre, nő az autoimmun betegségek kockázata. Az agy súlya 90 éves korig átlagosan 30 dekagrammal csökken, gyengül a memória, az agy teljesítőképessége. A személyiség jellegzetességei markánsabbá válnak.

Az öregedés ugyan elkerülhetetlen, de jelentősen lassítható. Ráadásul az idősödés folyamatában az életmód jóval fontosabb tényező, mint azt korábban gondolták. Kutatások szerint az idő előtti halálozásban az életmódnak legalább akkora szerepe van, mint a géneknek. Jelentős részben tehát, a saját kezünkben van a sorsunk, az, hogy meddig élünk, és milyen lesz az életminőségünk. Arra, hogy mennyi időt tölthetünk egészségesen, még nagyobb befolyásunk van.

Forrás: Somogy Megyei Egészségfórum

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: whatsapp
WhatsApp
Megosztás itt: email
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!