Lemerültél? Töltsd fel magad!

//

Napjainkban sokan panaszkodnak állandó fáradtságra, ami hosszabb távon a teljes kimerültség érzéséhez is vezethet. A fizikai teljesítőképesség csökkenését főként azok a családos nők tapasztalják, akik munkájuk elvégzése mellett gyermekeket nevelnek és férjükről is gondoskodnak. Elsőként alváshiányra gyanakszanak, ám az elegendő pihenés ellenére is fennálló kimerültség esetén, az okokat talán máshol kellene keresni.

Lemerültél? Töltsd fel magad!

Amennyiben életmódunkban nem következett be jelentős változás, nem végzünk a korábbinál több fizikai vagy szellemi munkát, éjjel módunk van megfelelően pihenni, akkor az állandó fáradtságnak, levertségnek más lehet a hátterében, akár vashiány is.

Vaskészleteink bizonyos életszakaszokban könnyen kimerülhetnek, ha nem figyelünk kellőképpen oda. A vasszükségletünk ugyanis nem mindig egyforma: kismamáknak, serdülőknek, sportolóknak, vegetáriánus étrendet folytatóknak, betegségből lábadozóknak fokozott vasbevitelre van szükségük.

Köztudott, hogy a vasnak nagyon fontos szerepe van a vérképzésben. A vörösvértestek meghatározó alkotórésze a hemoglobin, ez szállítja az oxigént a tüdőből sejtjeinkhez, a szén-dioxidot pedig vissza a tüdőbe. Így elengedhetetlen, hogy vérünk hemoglobin-szintje megfelelő legyen, ehhez járul hozzá a vas. Vashiány esetén a vér hemoglobinszintje lecsökken, ezért vérszegénység alakulhat ki. Ilyenkor állandóan levertnek, fáradékonynak érezhetjük magunkat. Türelmetlenek, ingerültek vagyunk, memóriánk és koncentrációs képességünk csökken. A bőr száraz, hajhullás, töredezett köröm, sápadtság kísérheti ezt az állapotot. Az immunrendszer védekezőképessége csökken, ezért fogékonyabbak vagyunk a fertőzésekre.

Szervezetünk azonban a vasat nem képes előállítani, így a megfelelő bevitelről nekünk kell gondoskodni. Oda kell figyelnünk, hogy olyan táplálékokat fogyasszunk, melyek kellő mennyiségű vasat tartalmaznak. Az állati eredetű vas jobban felszívódik, mint a növényekben található. Fontos a vörös húsok, a máj, a hal, a kagyló és a tojás fogyasztása.

A sötétzöld színanyagot tartalmazó növényekben, mint brokkoli, spenót, sóska, petrezselyemzöld, magasabb az ásványi anyag- és vitamintartalom is. A főzés és a párolás nem csökkenti lényegesen az élelmiszerek vastartalmát.

A C-vitamin segíti a vas felszívódását, így javasolt reggeli mellé elfogyasztani egy pohár frissen facsart narancslevet. Viszont a kávé, a feketetea, a zöldtea, a tejtermékek, a savlekötők és egyes gyógyszerek gátolják az ételekben található vas hasznosulását.

A vas mellett B2-, B6- és B12-vitaminokra is szükségünk van, melyek segítik a vörösvértest-képződést, a C-vitamin pedig a vas, valamint a vitaminok felszívódásához járul hozzá.

A vashiányt, a vérszegénységet laboratóriumi vérvétellel lehet kimutatni, amelyre az orvos vastartalmú gyógyszert ír fel, vagy étrend-kiegészítőt javasol. Az étrend-kiegészítők esetében nagyon fontos, hogy csak biztonságos forrásból származó terméket vásároljunk, amely tiszta növényi összetevőkből, például gyümölcsökből és gyógynövényekből készül.

Dr. Halász Ildikó
szakgyógyszerész

Facebook
WhatsApp
Email

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!

Iratkozzon fel a ParaMedica hírlevelére!